Svar: Hvor meget mad ?
19. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Helle
Tillykke med den lille dreng. Hvor er det flot og prisværdigt at du malker ud og tilbyder din dreng din egen mælk på flaske:o)
Som tommelfingerregel skal børn have ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Det vil sige at din dreng, nu hvor han vejer ca 3700g skal have mellem 600-650ml i døgnet, fordelt på 8 flasker giver det mellem 75-80 ml pr gang. Det er dog også sådan at jeres dreng har behov for at selvregulere. Det vil sige at han nogle gange vil have behov for at spise mere og andre gange vil spise mindre og den fleksibilitet må der være.
Det er som regel en god idé at lave lidt ekstra, så der altid lige er 5-10ml tilbage i flasken, så er man sikker på at han har fået, hvad han kunne spise. Derudover skal man se på hvordan han i øvrigt trives og det lyder som om at han har det godt. Han sover fint, tager på og virker umiddelbart glad og tilfreds. Derfor lyder det som om at I dækker hans behov fint.
I takt med at han bliver ældre og bliver større og får flere kræfter, så vil hans spise og sovemønster godt kunne ændre sig. Han vil således godt kunne begynde at sove et lidt længere stræk nogle gange, sover måske 4 timer, hvorefter han så vågner op og er meget sulten. Her vil han så måske spise 100ml. På et andet tidspunkt vil han så måske kun spise 50ml og er her så mere tørstig og det er også okay. Det vigtigste er at han på døgnbasis når op på ca 1/6 af sin vægt og at I i øvrigt oplever at han trives og har det godt.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske