Svar: Småtspisende, tager ikke rigtig på og tynd afføring
20. april 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Henriette
Nu hvor din datter er næsten 11 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne skære ned til 2 flasker dagligt og hvis disse to flasker kunne ligge på et tidspunkt, hvor de ikke påvirker hendes indtag af mad.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne give hende 2 flasker modermælkserstatning dagligt, 200ml i hver, så hun når op på de 400ml der dækker hendes jernbehov, men mere skal hun faktisk ikke have nu.
Din datter spiser rigtig godt om morgenen og det er dejligt. Hun skal i stedet for formiddagsflaske have et formiddagsmåltid og så vil hun have mere plads i maven til en rigtig frokost. Det er naturligvis vigtigt at hun bliver mæt og derfor må du fortsat tilbyde hende grød og mos, som hun kan spise med ske. Men derudover skal hun have mad i stykker og du skal sørge for at adskille tingene, så hun ikke får groft mos, men får sin mos, som hun kan lide den og så får rigtig mad ved siden af. Hun skal lære at den mad som kommer med ske, den skal synkes og den mad, som kommer med fingrene eller gaffel, den skal tygges.
Jeg synes derfor ikke at du skal give hende grovere mad - altså ikke give hende mad som er grovere moset, jeg synes du skal bibeholde skemaden og så ved siden af og som mellemmåltider give hende rigtig mad, mad i stykker. Hun skal altså have alderssvarende mad og mad som tager udgangspunkt i det I andre spiser.
En plan for dagen er således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop
Formiddag 9: Frugt i stykker, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden flaske, fordi den påvirker hendes frokostindtag for meget
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, pølse og lignende. Kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado osv. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos og det kan også bruges som pålæg.
Puttes til middagslur med en flaske 200ml
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Udgangspunktet er det I spiser og hun kan få det hele. Der er ingen problemer i at I giver jeres datter lasagne og andre retter - hun må få alt!
Til dessert kan hun suppleres med lidt frugtmos eller hun kan få en godnatgrød, hvis I tænker at hun ikke har fået mad nok og har behov for noget ekstra.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19
Jeg tænker umiddelbart at jeres datters mave vil begynde at få det bedre, når hun begynder at spise mere rigtig mad. Det er klart at hvis hun er ramt af en maveinfektion, så sætter det sin naturlige begrænsning og giver ikke stor lyst til at spise, men lidt har også ret og små hyppige måltider er stadig vigtigt.
Netop en bolle eller lidt A38 eller tykmælk med reven æble eller moset banan kan være godt mod hendes mave og begge dele indgår i ovenstående plan.
Hjemmebagte havregrynsboller er gode til både børn og voksne:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer lidt videre og giver dig en idé om hvordan en alderssvarende dagplan kan se ud. Jeg håber at hun snart bliver rask i maven, hvis det er den der spiller ind - tingene hænger jo ofte sammen:o) Det er dejligt at høre at det går bedre i vuggestuen og at I er ved at være kommet ind i en god rytme der. Det er naturligvis vigtigt at pædagogerne er opmærksomme på at få din datter til at spise og at de hjælper hende med at koncentrere sig om maden. Måske har du nogle måder du griber det an derhjemme, som de kan benytte sig af der...
Hvis din datter har feber og virker syg på grund af sin mave, så synes jeg du skal tale med lægen, evt. få foretaget nogle afføringsprøver for at finde ud af om hun har en virus, der kan gøres noget ved.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske