Svar: Vælling - kærnemælksvælling?
20. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Kærnemælksvælling kan ikke anbefales. Kærnemælk anbefales faktisk først til børn omkring 3 år på grund af det meget lave fedtindhold og den høje mængde protein.
I stedet kan du med god samvittighed købe industriel vælling. Der fås her forskellige typer, forskellig smag og vælling er på samme måde som modermælkserstatning under kontrol, så det ernæringsmæssigt er i orden at give sit barn. De fleste vællinger har et højere indhold af energi, protein og mineraler end modermælkserstatning. Det er i princippet ikke nødvendigt at tilbyde barnet disse ekstra ting og der er ifølge sundhedsstyrelsen ikke faglig begrundelse herfor, ligesom der heller ikke er grund til at skifte fra modermælkserstatning til tilskudsblanding, hvis barnet i øvrigt trives med den mælk det får.
Mange forældre synes de har god effekt af vælling, som kan mætte lidt mere end modermælk og modermælkserstatning - andre oplever ikke effekt.
Man kan godt lave hjemmelavet vælling. Det er en fordel at bruge modermælkserstatning, da dette er jernberiget, men man kan også lave vælling med modermælk.
Opskrift på vælling:
2 dl vand
2 tsk majsstivelse eller 1½ spsk. majs/rismel eller hirseflager
4-6 mål modermælkserstatnings pulver
Fremgangsmåde:
1. Vand og stivelse/mel/flager piskes sammen i en lille gryde
2. Koger langsomt op under piskning
3. Læg låg på og skru ned for varmen
4. Lad småkoge i få minutter. Majsstivelse skal kun koge 1-2 minutter, hvor mel og flager skal koge i 5-10 min.
5. Tag gryden af varmen og lad afkøle lidt
6. Tilsæt mælk og pisk vællingen sammen
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske