Brev:
At være glad for at komme i seng
20. april 2008
Alder:
11 mdr.
At være glad for at komme i seng
Hej Helen
Jeg har gået og tumlet med lidt tanker ang. vores søn og hans søvn. Han sover ca. 11 timer om natten i som regel et hug. En enkelt eller to gange om ugen er han vågen en gang om natten, hvor han så skal have lidt vand. Ikke nogen problemer der... men han virker bare ikke glad for at komme i seng. Han har jo nået den alder, hvor han godt er klar over hvad der sker på den anden side af den lukkede dør, og det giver lidt (og nogen aftner meget!) brok/gråd fra hans side, når han puttes...
For snart 3 uger siden ændrede vi i hans putteritual - ikke meget men lidt... I stedet for at stå med ham og synge/vugge ham i søvn (da det ikke holder i længden), synger vi nu godnat-sangen en gang med ham på armen, hvorefter han bliver puttet under højlydte protester. Disse protester - en blanding af skæld-ud og gråd - aftager som regel inden for de første 5-7 min. og han sover som regel inden for 15 min. Vi går ind til ham hvis gråden eskalerer, men ellers ikke...
Men bliver han nogensinde glad for at blive puttet sådan? Altså inden for en overskuelig fremtid? Og er det forsvarligt at lade ham brokke sig i søvn?
Det skal så lige siges at han trives godt, spiser meget, er glad og smilende dagen lang, kravler og går - og er storsmilende om morgenen når han vågner... Han sover ca. 2-3 timer midt på dagen.
Hilsen Gitte