Brev:
Skal vi bekymre os om vægten?
20. april 2008
Alder:
11 mdr.
Skal vi bekymre os om vægten?
Hej Helen
Patrick og jeg var til åbent hus hos sundhedsplejerskene da han blev 11 mdr, for at han kunne blive målt og vejet. Vægten sagde 8,6 kg. og længden var 76,5 cm... Længden var fin, men SP'en syntes af vægten var lidt lav i forhold til at han snart bliver 1 år. Vi skulle derfor fortsætte med sødmælk til 1½ år, og han måtte ikke springe et måltid over. 3 hovedmåltider og 3-4 mellemmåltider - hvilket han altid har fået...
Dagen ser pt. sådan ud:
6.00-6.30 - vågner og er storsmilende og glad
ca. 6.45 - morgenmad, 2 dl. havregrød med revet æble og kanel, grøden er lavet på sødmælk, en klat smør, MME i kop
ca. 9.00 - ½ bolle med smør/smøreost, frugt a libtum, vand i kop
ca. 11.00 - frokost, 1-1½ skive rugbrød (bondebrød/Lingon Grova) med smør, leverpostej/smøreost eller anden pålæg - evt. rester fra aftensmad, MME i kop
ca. 11.30-14.00 - middagslur, nogen dage kortere, andre længere
ca. 14.00 - lidt frugt, tørret frugt, vand eller tynd saft i kop
ca. 16.00 - frugt, ½ bolle med smør, vand i kop
ca. 17.45 - aftensmad, får hvad vi spiser samt MME i kop - spiser gerne 2 dl. eller mere. Vi bruger altid sødmælk/fløde i maden.
ca. 18.45-19.00 - Puttes
Som du kan se så spiser han godt - og udvikler sig som han skal, så egentlig er der vel ingen grund til bekymring? Jeg var nemlig selv tynd som lille pige, og min mand det samme som dreng...
Umiddelbart så er grunden til at hans vægt er lidt lav, at han var syg med maveinfektion i januar (coli-bakterier) og igen i februar (virus), hvorefter han begyndt at krybe og kravle, og dernæst gå... Han bevæger sig meget i løbet af en dag, så han render det meste af sig.
Hilsen Gitte