Svar: Skal vi bekymre os om vægten?
20. april 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Det er rigtigt at 8.6 kg ikke er så meget for et 1 årigt barn, men det betyder ikke så meget om man hører til de små eller store - det vigtigste er at barnet følger sin egen kurve og både tager på og vokser i længden. Derudover skal man naturligvis se på hvordan barnet trives og udvikler sig og jeg har ikke indtryk af at der er nogen som helst problemer der hos jer.
Derudover spiser Patrick rigtig godt og du er meget opmærksom på at han skal have fedtstof nok og giver ham derfor sødmælk og bibeholder også mme lidt endnu. En anden god måde at få fedt på er via fisk. Fisk indeholder nogle helt essentielle fedtsyrer som vi ikke kan få andre steder og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at tilbyde din dreng fisk. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende til frokost, ligesom det kan være rødspætter, laks, torsk eller andet til aftensmaden - fiskefrikadeller er også gode.
Ud over fedt, så er det vigtigt at han også får proteiner. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg og han må også gerne få omelet og lignende. Det kan han også få til frokost en gang imellem.
Hvis du følger ovenstående så tænker jeg at han nok skal komme efter det:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske