Svar: Nattesøvn igen igen
21. april 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Pia
Selvom det er synd for Mikkel at han lige nu skal leve med astmatisk bronkitis og medicin, så er det nu dejligt at I har fået en forklaring og det er rigtig godt at medicinen hjælper Mikkel så I tydeligt oplever en bedring:o)
Hans natlige uro kan som du selv er inde på godt skyldes tandfrembrud, nogle børn kan godt få ondt på grund af dette og ja - kindtænder og hjørnetænder kan godt give lidt flere smerter end de forreste tænder - også der er børn forskellige. Men du har dog forsøgt med pinex uden forskel, så idéen med smerter holder vel ikke rigtigt...
Det kan naturligvis også handle om tryghed og det faktum at han nu begynder at bevæge sig mere og mere ud i verden, som åbner sig for ham. Han skal forholde sig til dagplejen, alle de andre børn, til hverdagen - hans overskud er måske blevet større nu hvor han har fået det bedre, men det betyder måske også at han lige nu suger så meget til sig, oplever ekstra mange ting, ligesom skal have indhentet noget - så han af den grund har svært ved at kapere det, drømmer mere og har brug for ekstra nærhed og tryghed.
Jeg tænker at det måske også kan handle om søvnbehov. Mange børn vil netop i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt i stedet for to. Denne overgangsperiode kan godt være lidt svær og vil naturligt kunne påvirke nattesøvnen. Som udgangspunkt tænker jeg dog at det hos jer, netop på grund af hans gråd, handler mere om udviklingstrin en noget andet, men tanken omkring søvnbehov er der naturligvis.
Med hensyn til brød, så sker der i princippet ikke noget ved at du giver din dreng brød med hele kerner. Problemet i det er dog, at han har svært ved at optage næringen fra kernerne, så hvis kernerne kommer hele ud, så får han igen glæde af dem og får han for mange, så kan han få en meget løs afføring.
Når du skal vælge brød til din dreng, så kan du variere det lidt, så han nogle gange får det brød du selv synes er lækkert og andre gange får brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Hvornår han er i stand til at fordøje brød med kerner er forskelligt og du må forsøge dig lidt frem, netop ved at begynde i det små og se hvordan hans mave reagerer på det. Jeg vil tror at han omkring 1½ år vil være så god til at tygge og så godt igang med familiemaden, at det ikke længere vil være noget problem.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske