Svar: 3. skemåltid, hvornår?
23. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære SM
Det kan være en god idé fortsat at holde mængden af skemad nede netop for at give plads til lidt mere mælk. Jeg tænker at mindst 3 dl. mos om aftenen er rigtig meget og jeg kan godt forstå at din dreng er fyldt godt op og derfor efterfølgende afviser mælken - men hvis du kun gav ham 1½ dl. så ville han måske godt kunne tage 100-150ml vælling og du ville således bedre kunne sikre ham hans mælkeindtag...
Et tredie skemåltid synes jeg du skal tilbyde kl. 12.30-13, så han kommer ind i en rytme med at få lidt frokost. Igen skal du holde mængden nede på 1-1½ dl. grøntsagsmos så han fortsat har plads til at drikke sin mælk inden middagsluren kl 14.
Det vil også være rigtig godt at du nu begynder med lidt brødskorper, agurke stænger og lignende i hånden, så han vender sig til at sidde med noget selv og gnaske i lidt.
Du kan også overveje om du i stedet for at bruge fløde og sødmælk, skulle give ham modermælkserstatning i grød og mos og evt. servere kold mme af kop, så du på den måde får øget hans indtag af erstatning.
Det er vigtigt at han fortsat får 4-5 flasker dagligt og med den mængde skemad han indtager er det svært at nå op på en tilstrækkelig mælkemængde. Derfor er du nødt til at styre hans indtag og holde igen med skeen, så der bliver ved med at være plads til mælken. Jeg synes ikke du skal under de 600ml mme som han får nu og det vil være godt, hvis du kunne få ham til at tage flasken en gang mere i døgnet - f.eks. sen aften, som du også har forsøgt.
Spiser I sent hos jer? Er den normalt spisetid for jer kl. 19-20? Jeg spørger fordi det naturligvis spiller ind på hans lyst til mælk sen aften, hvor sent han får sin aftensmad. Hvis I nu kunne spise 1-1½ time før, så ville han måske også bedre acceptere sin flaske.
En plan kun da se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 9: 1 dl. Øllebrød, mme eller vand af kop. Får lidt frisk frugt, appelsinbåde eller lignende i hånden.
Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur ca 10.30
Frokost 12.30-13: 1 dl. Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden.
Tilbydes flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16.30: Flaske med mme, evt. lidt frisk frugt i hånden at sidde med selv.
Powernapper ½ times tid
Aften 18: 1-2 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Brødskorper eller lignende i hånden.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt flaske - har han taget flaske inden sengetid og i løbet af dagen som ovenfor beskrevet er det helt fint at springe over og lade ham sove.
Jeg håber ovenstående giver dig en idé om hvordan dagen kan se ud, rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske