Svar: Søvn og lift
23. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Maiken
Tillykke med din lille datter:o)
Min umiddelbare tanke er at din datter har brug for lidt hyppigere amning end du lige nu tilbyder hende. Du fortæller at hun om dagen udenfor, nogle gange godt kan tage et langt søvnstræk på 4-6 timer. Du fortæller også at hun bliver ammet kl. 6-7, kl. 9-10 - herefter putter du hende og så ammer du hende igen kl. 16-18... er det korrekt? Det vil sige at hun ikke ammes mellem kl. ca 10 og kl. 16-18? I givet fald er det mælk og hyppigere amning hun har behov for.
Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger en rytme, hvor du starter med at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur. Lad hende spise godt fra den ene side, lad hende spise til hun selv slipper og virker tilfreds, skift hende, leg med hende osv. og når hun så har været vågen 1-2 timer, så ammer du hende fra modsatte bryst, svøber hende og putter hende.
Det vil her være rigtig godt at tilbyde hende en sut og en sutteklud og det er rigtig godt at bruge et svøb og holde dig til at bruge liften. Netop liften er god at bruge fordi den giver hende fornemmelsen af at ligge i en lille hule, ligesom da hun lå inde i maven og den samme effekt har svøbet.
Det er naturligt at hun protesterer og vågner op igen, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner, som kan virke lidt varmere end almindelige bomuldslagner.
Det er helt naturligt for hendes alder at blive ammet i søvn og det er fint at du derfor ammer hende lige inden hun skal sove. Det kan hjælpe jer at svøbe hende inden amning og så amme hende imens hun er svøbt, på den måde vil hun ikke mærke at hun bliver flyttet fra favn til lift på samme måde. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt.
Derfor vil det nogle gange lykkes at flytte hende inden hun falde i dyb søvn. Så hun lige når at følge lidt med i at hun puttes i liften. Læg mærke til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Når øjnene begynder at kører rundt i hovedet og hun ikke kan holde øjenlågene oppe.
Stille og roligt putte hende fra din favn ned i liften, hun er stadig svøbt og du erstatter brystet med en sut. Stå lidt med hænderne på hendes krop, så hun fornemmer at du stadig er der og prøv også at svinge liften lidt frem og tilbage stille og roligt, så hun vugges og hjælpes til ro.
Mit råd er altså at du forsøger at amme hende mere, at du gør det tilladt at amme hende i søvn, simpelthen fordi hun ikke er ældre end hun er og at du så forsøger med sut og svøbning at få hende puttet i liften. Prøv med en rutine, hvor hun ammes både når hun vågner af en lur og ammes fra modsatte bryst når hun atter skal sove.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske