Svar: Står selv ud af juniorseng efter han er puttet
23. april 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Du skal naturligvis være sikker på at Benjamin puttes til det rigtige tidspunkt, måske har han behov for at blive puttet ½ time senere end han rent faktisk bliver det nu. Du kender fra dig selv, hvor frustrerende det er, hvis man går i seng og forsøger at sove og egentlig ikke er træt nok - så stiger man naturligvis ud af sengen...
I forhold til Benjamin og den måde han normalt sover på, så skal du nok ikke regne med at han vil have behov for at sove mere end måske 12 timer i døgnet nu. Det vil sige ca 10½ timers nattesøvn og så 1-1½ time middagslur. Benjamin er jo ikke en dreng med et meget stort sovehjerte, så vidt jeg husker:o)
Derudover skal du medtænke om han er tryg ved sin seng og sit værelse. Det kan være han har brug for en lille sengelampe, en sovebamse eller lignende. Hvis han stiger ud af sengen med besked om at han er tørstig, så kan man imødekomme dette ved at tilbyde ham et glas vand ved sengekanten, så han selv kan tage sig noget at drikke.
Det kan nogle gange være en god idé at holde sig i nærheden. Altså at du sætter dig på en stol udenfor værelset, så han kan høre dig og evt se dig. Så kan du verbalt betrygge ham i at du er der og fortælle ham at han skal gå i seng. Altså nå at stoppe ham inden han når ned af trappen, og samtidig få ham selv til at gå i seng og blive i sin seng. "Mor er lige her Benjamin, du skal sove nu, ind i seng igen".
Ellers er det et spørgsmål om at føre ham tilbage igen og igen. Tage ham ved hånden og hele tiden føre tilbage til sengen, fortælle ham at han skal sove, at du passer på ham osv. så han roligt kan blive liggende i sin seng og det er sengetid nu.
Jeg håber ovenstående overvejelser hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske