Svar: Græder ved aflevering i dagpleje
23. april 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Emilies mor
Hvor lyder det dejligt at du er gået på deltid og at flytningen er gået godt.
jeg kan godt forstå du synes det er rigtig hårdt at aflevere Emilie, når hun er så ked af det. Det lyder dog umiddelbart som om at hun er glad og tilfreds, når hun har været hos dagplejer lidt og det lyder også som om at du oplever hende glad, når du henter hende igen.
Jeg tænker derfor at det er selve afleveringen, som er svær for Emilie. Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog, taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - dagplejen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er rigtig svært for Emilie at finde ud af gå fra mor til dagpleje og fra dagpleje til mor og det er okay, selvom jeg godt forstår at du synes det er hårdt. Lige i selve afleveringssituationen mærker hun en smerte, det er svært at sige farvel og så græder hun og er ked af det.
Men når hun så er henne i dagplejen, så oplever hun den glæde det også er at være der, hun har det rigtig godt, hun nyder det og kan fint finde ud af at være der. Men skiftet mellem det ene og det andet er svært for hende.
Jeg tænker at du hjælper hende bedst ved at sætte lidt ord på, fortælle hende at du også vil savne hende, men at du samtidig ved at det bare så dejligt at være i dagpleje og lege med de andre børn. Det er naturligvis begrænset hvor meget af det talte sprog hun har og hvor meget hun forstår, men det er vigtigt at du møder hende og viser at du godt forstår det er lidt svært at skulle af sted, men samtidig også fortælle hende, at det bare er super dejligt. Og så skal du naturligvis også betrygge hende i at du kommer igen senere og at du glæder dig til at se hende.
Det vil naturligvis være rigtig godt, hvis børnene kunne være mere ude, når Emilie er så glad for det. Det lyder også som om at dagplejer har muligheden og jeg tænker at i takt med at det bliver bedre vejr, så må de automatisk komme mere ud. Måske har dagplejer haft det lidt svært med de mindste, fordi jorden har været kold og hun har ikke syntes det var fair at de skulle sidde stille i en barnevogn...
Jeg kan ikke se nogen problemer i at du taler med dagplejer om at Emilie er rigtig glad for at være ude, at hun elsker haven og spørge ind til hvad tanker dagplejer gør sig omkring "udendørsliv". Hun har sandsynligvis en god begrundelse for at hun indtil videre nøjes med at trille børnene end tur mere end at opholde sig ude:)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske