Svar: Vil ikke spise mad i små stykker
23. april 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Anni
Jeg synes det lyder rigtig fint med måden I gør det på. Jeg ser ingen problemer i at I f.eks. moser grøntsagerne med en gaffel og lidt sovs om aftenen og så tilbyder Rasmus lidt kød eller fisk i stykker ved siden af. Han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere selektiv og han kan jo sagtens tygge og spise jeres mad, så det vigtigste lige nu er at han spiser og får sit energibehov dækket.
Hvorvidt han kan tygge små stykker koteletter må komme an på en prøve. Du må gerne forsøge at give ham kvarte stykker rugbrød til frokost i stedet for små hapsere, hvis du tror han bedre vil synes om at bide af et brød.
Husk at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg på rugbrød:o)
Det lyder som om at Rasmus umiddelbart spiser mad fra alle fødegrupper og som om at han mestrer både at tygge, spise mad med gaffel osv. så det er altså helt okay at du moser lidt af hans mad en gang imellem:o)
Når I skal væk fra aftenflasken, så kan overgange være en kop mælk og måske en banan og så en godnathistorie inden han skal i seng. De fleste børn er ikke ret gamle før de vil vælge godnathistorien og en kop mælk fremfor flasken...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske