Svar: Hipp modermælkserstatning i kop og mad
23. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Det vil normalt være sådan at det er tilskudsblandingen og ikke modermælkserstatningen som blandes op i koldt vand og gives af kop, som alternativ til sødmælk. Det er dog tænkeligt at du godt kan udrøre mme i koldt vand også, det kræver sandsynligvis lidt mere piskning for at det kan opløses. Men ellers kan du købe Hipp tilskudsblanding til det formål.
Giver man modermælkserstatning eller tilskudsblanding af flaske, bør det altid varmes, da barnet her får noget større mængder end de slurke der indtages af kop.
Når du laver mos, så vil jeg foreslå dig at du fryser mosen uden mælk, men først tilsætter mælken når du tør mosen op og varmer den. Når mos har været frosset kan konsistensen godt ændre sig og ved at tilsætte mælken i forbindelse med at det skal serveres, så sikrer du dig for det første at konsistensen bliver god og så er du ude over problemet med, hvorvidt erstatningen vil tage skade eller ej.
Du laver lettest havregrød i mikrobølgeovnen. Tag havregryn og vand i en lille skål, så grynene er dækket. Sæt skålen i mikroovnen et par minutter, så du kan se at det koger op. Tag skålen ud, tilsæt en tsk fuld smør og rør rundt med en gaffel - så smelter smøren af sig selv. Tilsæt modermælkserstatning eller tilskudsblanding til konsistensen er god.
Når det er sagt, så er det sådan at der ikke sker noget ved at modermælkserstatningen koges med kortvarigt. Sundhedsstyrelsen skriver: "Selvom der sker et tab af vitaminer, når grøden koges med modermælk eller modermælkserstatning, er dette uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad i øvrigt". Citat "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006.
Jeg håber at ovenstående besvarer dine spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske