Svar: Amning og nedtrapning
23. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen få deres mælkebehov dækket med 4 amninger dagligt, at din dreng har behov for 5 amninger vil være helt okay - som du skriver er det jo ikke noget der påvirker hans lyst til og indtag af anden mad.
Jacob lyder til at have det rigtig godt og det lyder som om at I har fundet nogle gode rutiner. Man kan naturligvis diskutere amningen midt nat, idet det kunne være dejligt for jer at sove 5-6 timer sammenhængende efter midnat - modsat, hvis Jacob og du trives med at han vågner og får mælk kl 04 og så derefter sover til kl 7 og kan stå op og starte dagen med morgen, så er det jo også værd at tage med. Man skal ikke gå ind og ændre på noget som i princippet fungerer.
Hvis du gerne vil forsøge at springe natamningen over eller strække tiden lidt, så kan du forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham, når han har diet kortvarigt. I stedet for brystet skal han så have en hånd at holde, kærtegnes lidt osv. og på sigt så lære at komme videre i søvnen med netop disse kærtegn og uden brystet. Man kan således godt arbejde på at fjerne eller skubbe natamningen og lære barnet at sove uden brystet, men igen skal det jo opvejes i forhold til, hvordan tingene ellers fungerer og hos jer lyder det som om at det går godt.
Det er fint at fjerne amningen når I står op og så i stedet tilbyde brystet inden formiddagslur. Det kan på samme måde vurderes, hvorvidt du vil amme inden middagslur eller vil amme om eftermiddagen - han behøver ikke begge amninger mere.
Det er fint at bruge mme i grød og mos, når du laver noget som kun er til ham. I takt med at Jacob begynder at spise mere og mere familiemad, vil det dog være fint at bruge sødmælk, så I alle kan spise det samme - på den måde kan du begynde at tilbyde ham lidt sovs osv. Men ellers vil han fint få dækket sit mælkebehov hos dig - jerntilskud skal han have ved siden af at du ammer.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 04-06: Ammes en gang efter, hvad der passer jer bedst.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, en brødskorpe at sidde med selv. Vand af kop
Puttes til formiddagslur med amning ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. en rest fra aftensmaden som ris med sovs eller indmaden af en frikadelle og også begynde med små brødhapsere med smør eller lidt smørbart pålæg. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg. Vand af kop
Evt. amning inden middagslur, hvor han puttes 13.30-14
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop og igen frisk frugt i hånden at sidde med selv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Giv ham gerne kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolibuketter i hånden, brødskorper og lignende. Maden skal smage af mere og mere og han skal fortsat have mos, men nu også mere mad i stykker ved siden af. Vand af kop.
Puttes til natten 19.30-20 med amning
Sen aften 23-24: Ammes
Som du kan se giver denne plan plads til 5 amninger og jeg tænker at det vil være passende for jer at trappe ned til dette. Derudover har jeg tilføjet mere familiemad, mellemmåltid og mad i stykker i hænderne. I 8 måneders alderen vil det være passende at du igen forsøger at fjerne en amning.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske