Svar: Hvordan lærer min søn at falde i søvn i sin seng?
23. april 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tænk at din lille dreng allerede er blevet et år og at I nu har sagt farvel til amning... :o)
Jeg synes den bedste erstatning for amningen om aftenen er en kop mælk, en banan og en godnathistorie og det vil jeg anbefale jer at I forsøger at indføre. Samtidig skal jeres søn så have en bamse eller andet at putte med, noget som han synes er rart og som giver ham tryghed.
Når I har gjort ham klar til natten - bad, ren ble, nattøj og hvad ellers hører til, så giv ham hans mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banan som gør børn rolige og afslappede og den giver en god fornemmelse i maven. Mælken giver det samme som brystmælken - nu får han det bare på en anden måde. Herefter skal han have sin godnathistorie, hvor I sidder ved siden af ham i sengen og læser højt. Han skal ligge i sin seng og lytte til hvad I fortæller.
Det er naturligvis vigtigt at sengen forbindes med noget rart og trygt, han skal være glad for at være i sin seng, have en lille natlampe og lignende, så han kan orientere sig hvis han vågner, døren ind til hans værelse skal stå åben osv.
Det har betydning for at kunne sove hele natten, hvorvidt han er faldet i søvn i sin seng eller et andet sted. Hvis han er faldet i søvn i jeres favn og så vågner op i sin seng, så bliver han utryg og har mere brug for jeres favn igen om natten. Hvorimod hvis han har lært at falde i søvn i sin seng, så vil han også have lettere ved at falde i søvn der igen, hvis han vågner om natten. Derfor skal han puttes i sin egen seng og gøres tryg ved at ligge der.
I må så vurdere, hvad det handler om når han græder. Hvis han græder ulykkeligt, rejser sig, står med armene frem mod dig "tag mig op", "gå ikke fra mig", så skal du naturligvis være der for ham og sidde der. Så er det hans behov og så er det ikke nu at I skal lære ham at falde i søvn selv Så er det en god idé at I bliver siddende hos ham og at sidde og læse historie og holde i hånd i 15 minutter er rigtig godt givet ud i forhold til at han skal græde sig i søvn i halve til hele timer.
Hvis han græder som en protest mod at dagen slutter, at han gerne vil opleve mere og synes det er lidt uretfærdigt at dagen er forbi, så er det okay at han græder lidt. Han må altså gerne protestere. Her skal I så betrygge ham i at det er okay, at han roligt kan lægge sig til at sove, at der er en ny dag imorgen, hvor I skal lege og have det sjovt osv. men at han godt kan lægge sig til at sove nu.
Og så vil det være godt at gå til og fra eller at holde sig i nærheden. I kan altså putte ham roligt og kærligt, sige godnat og fortælle at I kommer igen lige om lidt. Samtidig også gøre det - aldrig være væk i mere end 3 minutter af gangen. Han er stadig så lille at han har brug for at se dig for at vide at du er der. Og det er derfor vigtigt at betrygge ham i at han roligt kan sove ved hele tiden at gå til og fra.
Udnyt tiden med at lave noget praktisk. Det kan være strygetøj, hvor du stiller dig i nærheden, så han kan se jer. Det kan være vasketøj som skal lægges på plads og derfor bliver båret ind i hans værelse - det er en måde at kunne gå til og fra uden at have fokus på ham og samtidig vise ham at du er der og at han roligt kan lægge sig til at sove.
Jeg håber at ovenstående giver jer en idé til hvordan I kan få jeres dreng til at sove uden at han skal skrige sig i søvn. Det kan jeg godt forstå at I har det dårlig med:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske