Brev:
Børnehaven ser et problem
23. april 2008
Alder:
4 år, 6 mdr.
Børnehaven ser et problem
Hej
For kort tid siden blev jeg kaldt op i min søns børnehaven til en generel snak. Det viste sig dog hurtigt at der lå mere bag.
Børnehaven mener at der er problemer med min søn på 4½ år. Han har svært ved at tage imod beskeder og gør ikke som personalet siger han skal. Jeg bad om at få nogle eksempler:
Eks 1. når pædagogerne beder børnene om at vaske hænder inden frokost, så skal min søn altid lige forbi tumle rummet og svinge en tur i gyngen eller lign.
Derudover var eks. 2 at når de beder ham tage sin flyverdragt på, så skal han også lige forbi et eller andet inden han gør som pædagogerne siger. De mener med andre ord ikke at de kan regne med at han gør som de beder ham om.
Ud fra disse eksempler var mit svar til pædagogen at han i store træk faktisk gør som vi siger herhjemme, selvfølgelig kan der være dage indimellem hvor han er modsat alt hvad vi beder ham om, men i det store hele har vi aldrig oplevet det som et problem, mere som et led i udviklingen og udfordring af forældrerollen.
Børnehaven udtrykte i samme samtale bekymring for om min søn i det hele taget vil være skoleklar om 1 år. Børnehaven mener der skal ske en radikal ændring af hans adfærd for at de kan anbefale ham til skole. Igen beder jeg pædagogen om nogle eksempler på denne konklusion, men hun henviser igen til de 2 eksempler hun allerede har nævnt, og siger endvidere at man ikke kan komme i skole hvis man ikke kan tage imod en besked.
Umiddelbart er jeg ikke uenig med pædagogen i, at man skal kunne modtage en besked når man skal starte i skole, men ud fra mit synspunkt er der mange der kan nå at ændre sig på 1 år, og jeg har derfor meget svært ved at se hvorfor det med skolestart skal bringes på banen. Da jeg igen spørger om hvad børnehaven ligger til grund for en så tidlig konklusion, får jeg intet svar.
Derefter spørger jeg om min søn fungerer godt socialt, og pædagogen bekræfter dog også at han er god til at lege med andre børn – bliver dog nemt sur/hidsig hvis 2 børn begge vil have det samme legetøj. Derudover fortæller pædagogen at han er god til at fordybe sig når de har bestemte temaer f.eks. pyntning af fastelavnsris, maling af fastelavnstønden, tegninger til fødselsdage osv. Derudover synes hun også at han er en meget kærlig dreng.
I mine ører lyder disse ting meget selvmodsigende og jeg kan ikke helt finde ud af hvad konkret børnehaven mener der er problemet – bortset fra at han ikke gør som de siger.
Til sidst spørger jeg direkte pædagogen hvad hun synes at vi skal gøre ved problemet som de har i børnehaven. Til det får jeg ikke andet end skuldertræk og "det ved jeg ikke".
Det sidste der slog hovedet på sømmet for mig var, at pædagogen anbefalede os forældre at tage kontakt til et tilbud kommunen har til børnefamilien der hedder "de utrolige år". Dette tilbud er en form for selvhjælps gruppe hvor forældre kommer og taler med hinanden om hvordan de skal takle deres børn. Umiddelbart har jeg ikke noget imod en sådan terapi gruppe hvis jeg kan hjælpe mit barn, men mit problem er at jeg stadig ikke kan se/har oplevet de problemer børnehaven har herhjemme. Lige nu føler jeg at de problemer de har i børnehaven bliver lagt over på os som forældre. Det kan efter min opfattelse være svært for os at takle et problem i børnehaven som vi ikke oplever hjemme.
Det skal nævnes at vores søn er en meget aktiv dreng, hvilket vi altid har set som noget positivt og ikke nødvendigvis negativt. Hjemme leger han meget ude, og får derved brugt en masse energi. Vi har i flere omgange foreslået børnehaven at lokke ham noget mere ud på legepladsen (eller i tumle rummet), men indtil videre er det oftest indenfor jeg henter ham.
Børnehaven har i mange år haft ry for at være en "pige" børnehave, men dette har vi tidl. kun opfattet som sladder. Vi må dog erkende at vore tanker har strejfet en del om det på det sidste. Vores 3 år ældre datter befandt sig godt i børnehaven da hun gik der, men hun har også altid været glad for at tegne og lege med perler, hvilket absolut ikke er blandt vores søn favoritter.
Mit spørgsmål er kort hvad skal vi gøre?
Vi har bedt børnehaven om et nyt møde (for at min mand også kan høre børnehavens ord, og dermed sikre og at jeg ikke har misforstået noget). Til dette møde har vi bedt om at der bliver lagt en handleplan for min søn fremadrettet. Hvad skal vi som forældre støtte/rette min søn I, og hvad er børnehavens rolle/opgave? Dette møde har børnehaven endnu ikke fundet tid til, men de forsikrer os at de absolut ikke har glemt det.
I min frustration har jeg spurgt flere familiemedlemmer, heriblandt en pædagog og en psykolog, om hvordan de opfatter min søn. Og ingen af dem har indtil nu kunnet genkende den besked vi har fået fra børnehaven. På den ene side trøster det mig, men på den anden side frustrerer det mig også. For hvordan kan vi have så forskellige opfattelser om den samme dreng?
Hjælp jeg synes det er frustrerende. Jeg vil utrolig gerne hjælpe min søn til at blive en god dreng som befinder sig godt alle steder og med alle typer mennesker, men lige i øjeblikket har jeg meget svært ved at se løsningen på et problem som jeg ikke selv oplever. Hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen - en frustreret mor