Svar: Børnehaven ser et problem
23. april 2008
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg synes det er rigtig godt at I har bedt om en ny samtale, hvor din mand kan deltage og hvor I forventer at der bliver lavet en plan for jeres dreng.
Nu kender jeg jo ikke dig eller din dreng, men jeg må indrømme at det du fortæller lyder umiddelbart helt normalt for en dreng på 4½ ... og at tale om skolestart til næste år - hvem siger at han skal starte der? Han behøver jo ikke begynde, når han er 5½, men kan jo sagtens vente til han er 6½, det vil der jo ikke være noget i vejen for. Faktisk har drenge tit brug for at få lidt mere modenhed bag sig, inden de skal begynde i skole...
Et barn skal almindeligvis begynde i børnehaveklasse i det kalender år, hvor barnet fylder 6 år og de fleste børn som starter her klarer det rigtig fint. Det er især de børn som fylder 6 år sidst på året som man er i tvivl om, der vil jo ofte være børn som er næsten et helt år ældre - de børn som f.eks. er født i januar, men igen kan der også være børn som er yngre eller har samme alder.
Børnehaveklassen bruges egentlig til at forberede barnet til at gå i 1 klasse. Barnet skal lære at forholde sig til kammerater, være i en børneflok hvor alle skal kunne høres og accepteres, lære hvordan man opfører sig i en time, rækker hånden op, tager imod besked fra læreren, lære hvordan man leger i frikvarterer - kommer ind når klokken ringer osv. Altså lære hvordan det er at gå i skole. Det er det pædagogerne mener med at jeres dreng skal være i stand til at modtage en kollektiv besked.
Hvis man er parat til skole vil det således være nok at læreren siger "Nu skal I finde jeres logbog frem" eller hvad det nu kan være og så gør man det og bliver ikke forstyrret af andet på vej hen til sin taske der hænger på en knage.
Fagligt så tilrettelægger man en stor del af undervisningen ved at lade børnene tegne og her er mit indtryk at børn ofte reagere lidt på at man i skolen ikke altid selv bestemmer, hvad man skal tegne, det bestemmer læreren. Derudover så lærer børnene alfabetet at kende, lærer lyde, øver sig på at skrive osv.
Børn i børnehaven leger det der hedder rollelege, hvor man leger mor, far, børn og du kan være hunden... :o) I skolen, når børn er 6-7 år så ændrer legene lidt karakter og der bliver lavet regler for legene. Det kan være boldspil f.eks. "man kan kun være med hvis man følger reglerne ellers er man ude". Denne måde at lege på hører med til det at gå i skole og kan et eller andet sted overføres til det man også skal inde i klasseværelset. På fritidshjemmet leger mange børn dog fortsat rollelege og det er der naturligvis plads til:o)
Når man vurderer hvorvidt barnet er parat til skole eller ej, så skal man også se på hvordan barnet har det sammen med andre børn. Jeres søn skal have så meget robusthed at han både kan indrette sig efter andre og vente til det bliver hans tur og han skal også kunne markere sig, når det er nødvendigt.
Han skal også have lyst til at lære noget. Han skal ville det og tro på at han generelt kan lære noget nyt. Han skal synes det er sjovt og spændende at være i skolen. Han skal ikke hellere ville lege på legepladsen hele dagen - en blanding mellem at lære og at lege er godt.
Han skal være selvhjulpen på den måde at han skal kunne gå på toilettet selv og tørre sig selv og vaske sine hænder bagefter. Han skal også selv kunne klæde sig af og på - eleverne har gymnastik og derfor skal han selv mestre dette.
Han skal også mestre sproget - han skal altså kunne tale forståeligt. Hvis børn har gået til talepædagog så er denne naturligvis med inde over til en vurdering af, hvorvidt barnet sprogligt er parat til at starte i skole.
Og så skal jeres søn også kunne sidde stille, når det forventes (20 minutter af gangen). Han motorik skal være i orden, han skal kunne hoppe på et ben, kunne gribe og kaste en bold, kunne cykle uden støttehjul, han skal kunne holde om en blyant og kunne klippe med en saks.
Jeg har nævnt rigtig mange ting her og sandsynligvis er det ikke alt jeres dreng på nuværende tidspunkt mestrer. Det er også helt okay, da han jo stadig kun er 4½ år. I nogle kommuner har man en liste over hvad man forventer at børn skal kunne ved skolestart - prøv at spørge børnehaven om de har en sådan, så kan I tale ud fra den, hvis det er skolestart de er bekymrede for...
Jeres dreng er efter min mening ikke uartig eller uopdragen, når han løber rundt eller bliver afledt af en fysisk aktivitet inden han f.eks. skal ud at vaske hænder. Han har en ganske almindelig "jeg kan ikke sidde stille adfærd" og hvad er mere fristende end at have tumlerummet for sig selv og lige snurre et par gange i gyngen - det er jo ikke til at stå for den mulighed, når man går den vej forbi...
Jeres dreng skal, som du selv er inde på, have mulighed for og masser af tid til at løbe rundt og bruge sig selv fysisk i løbet af dagen. Han har brug for at være ude, gå balance, kører på biler, cykle, klatre, vippe, gynge, spille bold osv. det meste af dagen skal gå med at løbe rundt - gør den ikke det, så vil han naturligt være aktiv på de tidspunkter som ikke passer pædagogerne.
Et eller andet sted, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at hvis han får lov til at løbe rundt ligeså tosset han vil og kan, så vil han også være bedre til at gå direkte til håndvask og spisning når de skal til det...
Jeg synes derfor I skal prøve at foreslå pædagogerne til det møde I skal have, om ikke der kan være daglige regler om at jeres dreng skal ud og lege. At han skal have mulighed for at få brændt noget krudt af.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske