Svar: Falde i søvn - 13 mdr.
24. april 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det lyder relevant i forhold til din datters alder at hun har behov for at sove 2-2½ time i løbet af dagen og om natten ca 11 timer, så hun sammelagt sover ca 13 timer i døgnet.
Det er dog også sådan at dagluren jo ofte vil regulere sig ind efter nattesøvnen - jo længere nattesøvn, jo kortere dagslur og omvendt. Tidspunktet for dagsluren spiller naturligvis også ind på hvor tidligt hun kan blive puttet om aftenen, tingene skal jo gerne passe sammen. Du fortæller at hun puttes kl 21-21.30 - hvis vi siger at hun har behov for 11 timer nattesøvn, så begynder dagen således kl. ca 8 ... hvornår starter dagen hos jer?
Den bedste måde at gribe det an på er ved at putte hende et kvarter tidligere hver aften. Den første aften putter I hende kl. 21.30, den næste kl. 21.15, den næsten kl. 21 osv. samtidig med at I tager hende op til vanlig tid i løbet af dagen.
Derudover synes jeg at I skal sætte jer hos hende, læse en godnathistorie, evt. tilbyde hende en kop mælk og på den måde lade roen komme over hende. Det er helt fint at hun lige nu giver udtryk for at du ikke må gå fra hende, derfor skal du naturligvis sidde hos hende, holde hende i hånden og betrygge hende i at hun roligt kan sove. Hvis hun laver sjov, så må du gå, det er vigtigt at hun forstår at hun skal sove nu og at hun trygt kan gøre det. At det ikke er tid til underholdning.
Så du skal altså finde balancen imellem at give hende den nærhed og kontakt som hun beder om og samtidig være konsekvent og holde fast i at hun skal sove og ikke underholde. Hvis hun ved at du sidder der lægger sig til at sove i løbet af 15 minutter så er det rigtig godt givet ud, i forhold til at gå og hun så græder og oplever det at skulle sove som noget slemt.
Samtidig skal du så også holde fast i at hun skal lægge sig ned, for hun skal sove nu og ellers må du gå og gå til og fra som du også har forsøgt.
Et alternativ til at gå og sidde hos hende, kan være at holde sig i nærheden, være på værelset eller i gangen uden for døren, så hun kan se og høre dig. Så kan du verbalt fortælle hende at hun skal lægge sig ned, sove nu osv. og du er der, men uden at være fysisk tæt på hende. Som du beskriver det så lyder det dog som om at din datter lige nu vil være mest rolig med fysisk kontakt og en hånd at holde i sammen med en godnathistorie.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske