Svar: Har jeg dummet mig?
24. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Sussi
Dejligt at høre at I nu får jeres nattesøvn og at dagsplanen fungerer for jer:o)
Det er helt normalt for Amalies alder at hun begynder at vise mere vilje og selvstændighed. Hun kan blive så ked af det og frustreret, når hun ikke kan bevæge sig omkring og når hun f.eks. får skubbet sig baglæns i stedet for fremad. Men netop frustrationen er ofte med til at barnet pludselig får sig bevæget på en ny måde og lærer nye ting. Der er således ikke noget galt med at have lidt temperament og en gang imellem blive lidt sur:o)
Med hensyn til at kravle, så er det rigtigt at en gåstol ikke er det bedste i forhold til dette. Det vil derfor være udmærket at du fortsat forsøger at lade Amalie ligge på maven så meget som muligt. Det er i maveliggende stilling at hun lærer at komme op på alle fire og at hun bliver stærk nok i ryggen til at kunne.
Nogle børn springer kravlestadiet over, men det betyder ikke at de så får indlæringsproblemer i skolen. Du skal bare være opmærksom på at Amalie senere så skal lære at krydskoordinere sine bevægelser - det er krydskoordineringen der er vigtig for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Hun kan derfor sagtens lære at kravle efter hun har lært at gå, ligesom hun også skal lære at hoppe sprældemandshop osv. når hun bliver ældre.
Det er rigtigt at børn elsker gåstole og derfor er de også svære at komme fra ... En gåstol anbefales ikke, da det netop ofte vil mindske barnets lyst til at være på gulvet. Der er en risiko for at krybe-kravlestadiet springes over og derudover er barnet i en gåstol forhindret i at opleve/lære årsag og sammenhæng, når det er i en gåstol. Når barnet sidder i stolen og rammer en bold, så triller bolden. Barnet har brug for at lære, at her er en bold, den er rund, når jeg støder ind i den triller den eller jeg kan få bolden til at trille. Denne oplevelse af hvad en bold er og hvordan den virker, kan barnet let miste, når det sidder placeret i en gåstol. Simpelthen fordi det er stolen der støder ind i bolden og ikke barnet.
Med hensyn til at lære at sidde selv, så kan du sætte dig på gulvet bag Amalie så du er der til at gribe hende, hvis og når hun falder forover, til siden eller bagover. Faldreflekserne kommer når hun er parat - hun vil stille og roligt selv begynde at tage fra. Sæt hende med let bøjede skrævede ben, så sidder hun lettere og holder ikke balancen.
For at imødekomme hendes lyde og skrigeri, så prøv at introducere hende for nye lyde, ny måde at bruge sine læber og mund på. Det kan være at pludrer i stavelser - ord som hun skal gentage. Det kan være at klappe på læberne imens du siger lyde. Du kan også spille musik og synge med hende.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske