Brev:
Vil modermælkserstatning hjælpe på søvnen
24. april 2008
Alder:
6 mdr.
Vil modermælkserstatning hjælpe på søvnen
Kære netsundhedsplejerske
Jeg har tit nydt godt af dine råd til andre og synes de svar du har givet er fine og indfølende og jeg kunne godt tænke mig at få dine synspunkter på vores situation i øjeblikket.
Vores datter Neel på 6½ måned er begyndt at vågne ofte (hver 1½ time) i løbet af natten. Hun vil kun have brystet og ikke den mme vi er begyndt at tilbyde hende ved puttetid, da jeg ikke længere har mælk nok til at mætte hende, så hun kan sove i længere stræk om natten. Hun protesterer voldsomt og det er min fornemmelse at hun egentlig er mere vred end ked af det.
Det skal lige siges at de to første aftener gik det fint med at give hende mme efter hun havde spist af begge bryster.
Jeg synes lige nu det kan være svært at vurdere hvornår det er tørst eller trøst eller sult der får hende til at vågne. Hun vågner også af og til pga. motorisk uro (har fået møvet sig op mod sengekanten eller vågner ved et stå på alle fire og rokke)
Hun er vældig fremmelig motorisk og skubber/ormer sig rundt i lejligheden, så jeg tænker om det også kan være separationsangst, siden hun kun kan trøstes hos mig og brystet. Af og til virker hun nærmest desperat for at komme til at ligge i favn og sutte.
Vi vil gerne begynde at tilbyde hende et større måltid både i forbindelse med putning ved halv otte tiden og ved midnatstid for at sikre os at hun får mælk nok og for at se om vi ikke kan undgå alle disse opvågninger.
Skal vi vælge vælling eller modermælkserstatning? Hvordan kommer vi bedst videre med at tilbyde flasken? Er det en god ide at det er min mand der giver hende flaske, så hun ikke ligger i nærheden af det bryst hun er vant til? Vi vil jo ikke tage det fra hende, hvis det er det hun trænger til lige nu.
Vi er nok ikke så meget til de hårde metoder, hvor moren sover inde i stuen og så er det faren der tilbyder mme eller vand, men vi er også ved at være rigtig trætte og er åbne for forslag :)
Indtil nu er det mig der har stået for putning efter at min mand har badet/puslet Neel, hun vågner lige op et par gange bagefter og får mere mælk typisk en lille times interval efter hun er puttet.
Det skal tilføjes at Neel har sovet regelmæssigt fra fødslen med to opvågninger ved 1-tiden og 4-tiden og hun har kunnet få dækket sit behov ved mit bryst indtil nu.
Neel har ikke været så sulten om morgenen, fordi hun spiser meget ila natten, men spiser lidt grød om morgenen og drikker vand (hun drikker godt og meget) og gnaver et stykke frugt.
Sen morgen: frugtgrød/avokadomos, frugt/grønt at gnave, vand
Ammes og lur
Middag: grøntsagsmos m kød, grønrsagsstave, vand
Ammes og lur
Aften: grøntsagsmos, grønt at gnave, vand
Hun ammes efter hvert af de store måltider. Hun spiser ca. mellem en halv og hel dl til måltiderne. Sommetider mere. Er det nok?
Tidspunkerne varierer lidt. Lige nu prøver jeg ikke at amme når hun vågner mellem kl 5 og 6, så hun kan spise lidt mere grød om morgenen. Men hun har slet ikke sovet nok (hun plejer at sove til kl ca 7.30) så hun får to formiddagslure lige nu og det med grød så tidligt om morgenen er heller ikke en stor succes :)
Hun er en stor pige lang ca. 72 cm (sikkert lidt længere) og vejer 8,6 kg, hun er super aktiv om dagen og ellers en tilfreds, glad og udadvendt pige.
Vi trænger til lidt input og glæder os til at høre fra dig
Venlig hilsen
Jacob og Anja