Svar: Vil modermælkserstatning hjælpe på søvnen
24. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Jacob og Anja
Det er ofte en god idé at tilbyde barnet mere mad i løbet af dagen - altså hele dagen igennem og ikke kun fokusere på et øget indtag om aftenen, når man gerne vil have barnet til at sove bedre om natten.
Alt for meget mad lige inden sengetid kan give mere urolig søvn fordi barnets tarme skal nedbryde føden og det kan derfor virke modsat hensigten. Jeg vil derfor i foreslå jer at I forsøger at øge indtaget af mad og mælk om dagen.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Amning i jeres seng og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurke stænger eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: Frugtmos og igen lidt frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, lidt sovs og mad der smager af noget, brødskorper i hånden. Vand af kop.
Puttes til natten med amning 19.30 (eller evt. flaske)
Sen aften 23-24: Ammes (eller evt. flaske)
Nat 24-05/06: Så vidt muligt ikke amning midt nat mere
Hvis I følger ovenstående plan så burde det ikke være et ernæringsmæssigt behov at vågne om natten, men handler mere om motorisk uro og I har ganske ret i at der godt kan være tale om lidt begyndende separationsfase, da jeres datter er meget fremmelig motorisk, hvis hun allerede nu gør tegn til at kravle.
Det vil om natten være rigtig fint hvis I kunne forsøge at hjælpe hende med at skifte stilling, blive lagt rart igen og atter få dynen omkring sig, evt. en hånd at holde i osv. så hun føler sig tryg og hjælpes til at holde sammen på sig selv. Men så vidt muligt undvære amning.
I kan naturligvis godt forsøge med en flaske og det kan godt være far som i første omgang forsøger sig, da han ikke forbindes med amning. Det kunne evt. være sen aften omkring midnat, hvor hun sandsynligvis vil kunne spise den mere eller mindre i søvne og mor vil således kunne gå lidt tidligere i seng nogle dage og vil således have mulighed for at få lidt sammenhængende søvn.
Hvorvidt I vil forsøge med vælling eller mme er op til jer. Vælling kan mætte lidt mere, men igen er det ikke sikkert og vælling er ikke noget man skal give... Måske kan hun lide smagen og måske kan hun ikke - der er ikke faste regler på dette punkt.
Jeg håber min plan giver jer en idé om hvordan I kan få hende fyldt lidt ekstra op med både mælk og mad i løbet af dagen, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske