Brev:
Starte eller vente med mad?
24. april 2008
Alder:
4 mdr.
Starte eller vente med mad?
Kære Helen,
Så har vi brug for et af dine gode råd igen, denne gang mest om mad. Julie er nu 4½ måned (19 uger) og en dejlig stor pige. Hun vejede 3100 g ved fødslen og er lige lidt over 9 kg nu. Hun har hidtil alene fået min mælk og kun fra bryst, ikke flaske.
Jeg havde en snak med vores SP for 2 uger siden om mad, hvor hun sagde, at så længe Julie bliver mæt af mælken, er det bedst at fortsætte så længe som muligt med modermælk alene indtil hun bliver 6 måneder. Dette er af hensyn til Julies optagelse af de gode ting i mælken. Fint nok, jeg er indstillet på at amme videre og nyder også de stille stunder med min lille pige.
Nu er der bare inden for den sidste uge sket det, at Julie efter en meget lang periode, hvor hun har sovet 8-10 timer i stræk om natten (fra kl. ca. 20 til kl. 5 eller 6) er begyndt at vågne flere gange om for at få mad, fx kl. 2 og kl. 4 og så igen kl. 6. Hun stirrer også meget på os, når vi spiser og bliver meget vred og råber højt – jeg fornemmer, at hun vil være med og er frustreret over ikke at få lov.
Hvad skal vi gøre? Jeg vil jo gerne give hende så meget modermælk som muligt, da det jo er godt for mange ting som forebyggelse af fødevareallergi m.m., men synes også det er synd for hende, hvis hun nu er klar til mere fast føde. Vi har prøvet at give hende lidt vand af en kop, det elsker hun og vil gerne have mere, men jeg er stoppet igen, da jeg tænkte, at vandet måske tog plads op for mælk – selvom det kun var en smule – og det var derfor, hun vågnede om natten. (Det var det dog ikke, hun vågner stadig).
Kan vi give hende noget, hun kan smage, men ikke får ned i maven? Jeg tænker en ukogt gulerod eller få lov at sutte på et æble. Selvfølgelig kun når hun sidder hos os, og vi kan holde øje med, om hun alligevel skulle få bidt noget af.
Hvis vi skal starte med lidt mad, hvad er så bedst? Jeg synes ikke, at hun skal vænnes til flaske med fx vælling, når hun nu ikke har prøvet flaske indtil nu – er det forkert? Og hvad med alle de gode modermælk-effekter, hvis vi starter på maden alligevel?
Julie er også inden for de sidste 3-4 uger blevet sværere at putte til natten. Vi har et fast ritual, hvor hun får lidt blid massage, en godnatsang og bliver ammet til hun sover. Så over i sin lift (som hun næsten er vokset ud af), hun glipper typisk lige med øjnene og sover igen. For en måned siden hørte vi ikke mere til hende før ved 4-5-6 tiden næste morgen, men nu vågner hun 4-5 gange i de næste timer og skal lige vugges, ammes en smule mere eller bare ligge ved siden af mig, inden hun falder i søvn. Mangler hun noget tryghed, som jeg ikke får givet hende i løbet af dagen?
Jeg lader hende sove en af sine lure om dagen i en slynge, der sover hun så godt, og jeg fornemmer, at hun trænger til nærheden og bilder mig ind, at jeg kan mærke en forskel på hende de dage, hvor luren i slyngen springes over. Er det tid til at finde et andet godnat ritual end amning?
Jeg tror ikke, at vi putter hende for tidligt, hun virker ret træt ved 19-tiden og lægges normalt til at sove (første gang) omkring kl. 19.30-20. Til en hjælp, ser vores dage typisk således ud:
Vågner 5.30-6
Ammes, skiftes, leger
Lur 8-10
Ammes, skiftes, bad, leg
Lur 12.30-13.30
Ammes, skiftes, leg, udflugt eller lign.
Lur 15.30-16.30 - typisk i slyngen mens jeg går en tur
Ammes, skiftes, leg, far kommer hjem, mere leg
Putteritual starter kl. 19 oftest v. far – undtagen amning :o)
Julie sover ca. kl. 20.30-21
Jeg håber, du kan give et par gode råd.
Mange hilsner
Jenny