Brev:
Overgang til kost og ammenedtrapning i forbindelse med endt barsel
24. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Helen Lyng Hansen
Som følge af den aktuelle strejke har jeg fundet vej til din hjemmeside, da jeg har et par spørgsmål, som haster, og som jeg formentlig ikke kan få svar på af min sundhedsplejerske, før det er for sent.
Jeg har et par spørgsmål vedrørende kost og amning til min lille søn, som er født den 26. oktober 2007 og dermed snart bliver 6 måneder. Til din orientering kan jeg oplyse, at han er født en fuld måned for tidligt, men at hans vægt var på 3.100 gram ved fødslen, og at han følger pænt med i vækstkurven. Lige nu er han omkring 70 cm og vejer knapt 9 kilo.
Jeg skal påbegynde arbejde den 2. juni 2008, dvs. når han er 7 måneder. Vi skal allerede starte ham op hos en dagplejemor den 19. maj 2008 og har således 2 uger til indkøring. Men her den 5. maj 2008 og frem til den 16. maj 2008 tager vi på ferie til Frankrig.
Det betyder, at jeg på en eller anden måde skal have kørt min amning lidt mere ned/stoppe amning og så småt begynde med lidt mere mad, og det er her, at jeg mangler råd og vejledning.
Siden min søn blev 4 måneder har vi haft kørt med følgende madplan:
Morgen: ca. kl. 7.00 amning
Formiddag: ca. kl. 9.00 amning herefter middagslur
Frokost: ca. 12.00 En fuld portion købt risgrød med købt sveskemos og lidt pære/æblemos, og en kop vand. (Han har haft problemer med at komme af med sin afføring, så derfor er jeg nødt til at give sveskemos)
Eftermiddag: tidspunkt afhængig af eftermiddagslur amning
Aften: ca. kl. 18.00 Hjemmelavet kartoffelmos med forsk. grøntsager samt en kop vand, som regel en fuld portion svarende til 1 dl.
Bad: ca. kl. 19.00
Sen aften: ca. kl. 19.30: Vælling uden smag en portion.
Han sover fra kl. 20 og har i en uge sovet igennem til kl. 6 – 7 om morgenen. Jeg er kun oppe og give ham en sut et par gange i løbet af natten. Ellers har jeg været oppe og skifte ham samt amme ham omkring kl. 04. eller 05.
Hans søvnmønster er meget fint, han sover ca. 2 timer formiddag og ca. 2 timer eftermiddag – det kan dog variere, hvor formiddagslur bliver længere og eftermiddagslur kortere eller omvendt – også lidt afhængig af, hvad vi laver.
Jeg er nu i tvivl om, hvordan jeg bedst skal komme stille og roligt ud af amning og over på almindelig kost, med respekt for hans mave og med den tid, jeg har til rådighed, når jeg skal påbegynde arbejde. Samtidig vil jeg skulle foretage en ændring, mens jeg er på ferie, hvilket jeg ikke helt ved, om det er en god ide – eller om det er praktisk muligt.
Jeg regner med at arbejde på deltid fra den 2. juni til den 1. august 2008, da jeg i denne periode afvikler gammel ferie. Herefter vil jeg være på arbejde på fuld tid, og her skal enhver form for amning slutte.
Mit spørgsmål er med andre ord, hvorledes jeg skal gribe hans overgang an med indkøring i dagplejemor rent kostmæssigt og med hensyn til amning, og hvordan jeg sikrer, at han får væske nok, herunder hvor meget modermælkserstatning han skal have ved siden af min amning.
Kan du hjælpe mig med gode råd til denne overgangsperiode med respekt for hans mave.
Med venlig hilsen
Ann-Britt