Brev:
Grød, amning og døgn rytme
24. april 2008
Alder:
5 mdr.
Grød, amning og døgn rytme
Kære Helen
Jeg håber du kan hjælpe mig med at få styr på nogle spørgsmål.
Min dreng på 5 mdr. er nu kommet godt i gang med grøden og jeg er så småt begyndt at give ham 2 måltider, en portion formiddag/middag og til aften. Ud over grøden bliver han ammet og får en flaske mme til natten.
Han er en glad og aktiv dreng. Vejede ved fødslen 3330 g og målte 52 cm. Nu vejer han 7,7 kg og måler ca. 65 cm. Jeg er dog lidt i tvivl om hvornår det ville være mest hensigtsmæssigt at give ham grøden og om hvordan vi bedst kan tilrettelægge dagen.
Sådan som det ser ud lige nu, ser vores dag ca. sådan ud:
6.30: vågner og bliver ammet (hvis han er sulten, det er ikke altid)
8.15: bliver puttet til formiddagslur.
10.30: vågner fra formiddagslur og bliver ammet. Senere får han så en lille portion grød og vand af kop.
12.00: bliver puttet til middagslur
14.00: vågner fra middagslur og bliver ammet
15.30: bliver puttet til eftermiddagslur
17.00: vågner fra eftermiddagslur bliver ammet. Senere får han en portion grød og vand af kop.
- evt. en lille ekstralur da han ikke altid sover så længe ad gangen.
19.30: bliver puttet til natten med en flaske mme (nan2). Det er meget forskelligt hvor meget han drikker. For det meste er det kun ca. 50 ml.
Natten: Her er det også meget forskelligt hvor meget han er vågen for at drikker, men for det meste bliver han ammet 2 gange i løbet at natten. Ved 22.30 tiden og ved 4.00 tiden. Hvis han har taget meget mme til natten vågner han som regel først ved 4.00 tiden.
Her er så mine spørgsmål:
- De fleste steder kan jeg se at man anbefaler at give grød først og så evt. amning bagefter. Mit problem er at han altid har fået bryst lige når han er vågnet fra en lur og derudover er det ret svær at få ham til at tage brystet. Lige som om han tænker, det skal være NU eller sket ikke. Får han f.eks. mælk galt i halsen kan han blive så sur at han ikke vil tage ved igen og så går hele den amning i vasken og han vil ofte ikke tage ved før han igen har sovet.
Han bliver altid tilbudt amning inden jeg putter ham til en lur men det er sjældent han tager noget. Jeg synes det har været lidt vanskeligt, så jeg må indrømme at jeg nu glæder mig til snart at holde med at amme.
Jeg er i tvivl om han overhovedet vil tage brystet bagefter hvis jeg først giver ham grød og så ammer ham bagefter. Hvad er din mening om det? Er det overhovedet nødvendigt med den amning? Kunne jeg evt. give han mme i en kop i stedet for vand?
- Vil han selv være i stand til at sige stop når han ikke kan spise mere grød? Han kan let spise en portion (pulver-grød lavet af 1 dl vand) og det har indtil videre været mig der har sagt stop fordi jeg tænkte at nu kunne han da ikke have mere i maven.
- Som du kan se kan han max være vågen i ca. 1½ time ad gangen, dog lidt længere om aftenen. Så begynder han at blive pylret og gnider sig i øjnene. Og sådan har det egentlig været rigtig længe og jeg respekterer det når han begynder at vise træthedstegn og putter ham. Men jeg tænkte at han nok ville være mere og mere vågen som han blev ældre, men synes det stadig er det samme. Er der noget jeg kan gøre eller er det blot sådan hans rytme er?
Når han er vågen går den første halve time med amning og skiftning og derefter ligger han selv og leger lidt, vi synger og leger nogle kropslige lege f.eks. svinger i benene, snurre rundt og triller mm.
- Han er på det seneste begyndt at bide mig i brystvorten. Det er typisk når han ikke er så sulten længere. Han gør det samme med sutteflasken. Hvordan skal jeg reagere på det? Det gør jo ret ondt. Hvordan kan man få sådan en lille en til at forstå at, det må han ikke?
- Jeg begyndte for ca. 1 mdr. siden at give ham en flaske mme til natten i håb om at kunne sove i længere tid af gangen så han snart kunne komme ind på sit eget værelse og sove, men som du kan se ovenfor vil han for det meste kun tage ca 50 ml. (Han har dog nogle gange taget op til 130 ml.) Det er lidt af en kamp bare at få 50 ml i ham og det kan tage ca. 30 min. Han vrider og vender sig eller ligger bare og leger med sutten med tungen.
For at få noget i ham er det noget med først at have ham på den ene arm, så den anden, så op at bøvse, så ligge ham i dynen. Jeg er meget i tvivl om det er fordi han er overtræt, ikke bryder sig om sutteflasken, ikke bryder sig om mælken eller hvad det er. Har overvejet at give ham vælling i stedet, men er i tvivl om han så vil få nok mælk nu hvor han også er begyndt på grød.
Undskyld de mange forskellige spørgsmål, håber du kan finde hoved og hale på det hele.
Venlig hilsen
Mette