Svar: Grød, amning og døgn rytme
24. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvorvidt du egentlig gerne vil amme eller om du hellere vil give flaske? Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du faktisk er lidt træt af amning, træt af han bider dig, træt af den afhængighed amningen giver og den frustration han nogle gange viser overfor brystet og at du tænker det ville være rart, hvis du kunne give lidt mere flaske.. måske er du så frustreret over at han heller ikke viser den store interesse for flasken og af den grund ikke rigtig tør springe over på den..?
Jeg kan godt forstå dig og det er vigtigt at du overvejer, hvad du egenlig vil og har lyst til. Det er vigtigt at du tager en beslutning som du har det godt med, både nu og i tiden fremover. Det er fint at stoppe amning og i stedet tilbyde flaske, det vil give dig lidt frihed, du vil vide præcis hvor meget mælk din dreng får og vil derfor måske med held bedre kunne skille mælkeindtag fra skemåltider. Modsat er han er jo tilsyneladende gladere for brystet og du har mælk nok til ham og på den måde fungerer amningen fint. Det er kun dig der kan beslutte, hvad der vil passe bedst til jer.
Et er rigtigt at jeg normalt anbefaler amning efter skemad, og det handler om at sikre indtaget af mad og lysten til dette. Alt for meget mælk vil naturligt fjerne lysten og interessen for skemaden. Men det lyder dog som om at din dreng trives med lidt amning inden og at han spiser godt af grød og mos. Det er således helt fint at bibeholde den rutine, som du har nu.
Du fortæller at din dreng kun kan være vågen 1½ time af gangen og sådan kan det godt være nogle gange. Men er det altid sådan? Jeg spørger fordi jeg tænker at du måske skulle forsøge at trække tiden lidt inden du putter ham, så han stille og roligt får en rytme, hvor han er længere vågen og måske derfor også komme ind i en rutine, hvor han kan sove lidt mere sammenhængende.
Det vil sige at i stedet for at putte ham allerede kl. 8.15 til morgenlur, så putter du ham 8.30, dagen efter 8.45, næste dag kl. 9 osv. og det samme med de øvrige tidspunkter, så han stille og roligt får en anden rytme. Man kan ikke hans rytme helt, men man kan godt gå ind og påvirke rytmen ved at flytte lidt på tiderne dag for dag. Ved at tilbyde ham et ekstra måltid mad om formiddagen, kan du måske få ham til at interessere sig lidt for noget andet end at sove og kan således holde ham lidt igang:o)
Når du har fået flyttet tiderne lidt, så vil en dag kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i din seng og sover her lidt videre.
Morgen 8-8.30: Grød med frugtmos, vand eller mme af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover et par timer som nu, ammes når han vågner, leger lidt osv.
Frokost 12.30: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop eller evt. mme
Puttes til middagslur kl. 13. Kan måske med to måltider skemad i løbet af formiddagen/frokost nu sove en lidt længere middagslur, måske sove 1½-2 timer her
Eftermiddag 15-15.30: Ammes eller flaske, når han vågner
Sen eftermiddag 17: Powernapper måske ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop, når han vågner
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca 19.30
Sen aften 22.30-23: Ammes eller flaske
Nat: Evt. amning omkring kl 04
Din dreng vil have brug for brystmælk eller modermælkserstatning til han er et år. Og mælken vil udgøre en hel del af hans indtag de næste måneder frem. Det er muligt at tilbyde ham lidt mme af en kop en gang imellem, og på den måde supplere ham lidt, men han vil ikke kunne tage sit behov af en kop, så skal han have en flaske eller suppleres med amning ved siden af. Det er derudover vigtigt at han også tilbydes vand af kop og ikke kun får mælk at drikke. Det er derfor udmærket at give vand af kop sammen med maden og så give bryst eller flaske ved siden af.
Det er bedre at du nøjes med at give ham 1 dl. grød eller mos af gangen og så i stedet tilbyder ham 3 gange dagligt. 1 dl. x 3 er bedre end 1½ dl x 2. Det giver for det første større mulighed for variation af indtag, men giver også bedre plads til mælken, er med til at holde maven igang osv.
Når han bider dig må du skrige nej så højt at han bliver forskrækket og finder ud af at her var noget forkert. Han er dog så lille at han vil have svært ved at forbinde tingene og derfor vil det sikkert være bedre at du forsøger at finde ud af om det er først eller sidst i amningen at han bider. Hvis det er først, så handler det sikkert om at han tager lidt ekstra fast for at få nedløbsrefleksen igang. Her kan det hjælpe at stimulere brystet inden du lægger til og få mælken til at løbe. Hvis det er sidst i amningen så er det sandsynligvis fordi han er ved at være færdig med at spise. Derfor kan du tage ham fra lidt før du fornemmer at han er nået til det punkt, hvor han vil bide.
Vælling tæller med i mælkeregnskabet og du kan roligt forsøge med en flaske vælling til natten for at se om han bedre kan lide det. Du kan også forsøge med forskellige typer mme.
Jeg håber min plan og mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske