Svar: Hysterianfald?
24. april 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Helle
Det lyder umiddelbart som om at I har en rigtig dejlig lille pige, som trives og som er i gang med en sund og helt normal udvikling.
Man kan naturligvis ikke udelukke at hun kan være syg, det kan være forkølelse, ondt i ørerne eller andet som gør at hun pludselig virker meget pylret, grædende og ulykkelig. Men når det er sagt, og hvis hun i øvrigt virker frisk og i vigør, så handler det sandsynligvis om at jeres datter er rigtig godt igang med selvstændighedsfasen.
Det er normalt at børn i jeres datters alder reagerer meget voldsomt og det er også normalt at barnet reagerer meget fysisk, når det mangler ord. Når man kun er 1½ år gammel, så er det rigtig svært at sætte ord på sine følelser. Det er det jo faktisk også for mange voksne, så hvordan skal det så ikke være, når man er barn...:o)
Hvis jeres datter reagerer så voldsomt at hun slår sig, hamrer hovedet i gulvet, væggen eller andet, så skal I naturligvis gøre hvad I kan for at forhindre dette. Hun må ikke gøre skade på sig selv eller andre, så er I nødt til at holde hende. Men ellers er det okay at hun bliver fortvivlet - for det er fortvivlelse det handler om.
Fortvivlelsesanfald skyldes ikke at hun er uartig eller fejler noget slemt, men er et udtryk for at hun lige nu er i en situation, som er svær for hende. Det kan for os være små bagateller, der for hende får hele verden til at falde sammen. Det behøver ikke kun være fordi I siger nej og sætter regler op, det kan også være små ting som bare driller, ting som ikke vil som hun gerne vil.
Det er altså en oprigtig følelse af "jeg kan ikke mere, jeg kan ikke klare det" og et råb om at få hjælp til at komme igennem det. Derfor har hun brug for en medlidende reaktion fra jeres side, hun skal tages op i jeres arme, hun skal holdes om og hjælpes til at falde til ro. Og I skal forsøge at sætte ord på "Nå skat, bliver du bare så ked af det lige nu", så hun hører at I forstår hende.
Det at føle sig lyttet til og føle sig forstået vil gøre at hun stille og roligt falder til ro og så er det ovre ... lige indtil næste gang:o)
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske