Svar: Vil ikke tage flasken - 5 mdr.
24. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Min umiddelbare tanke er at det vil være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde din datter skemad 2 gange dagligt og meget gerne give det første skemåltid formiddag eller frokost, så hun ikke skal presses til at få så mange flasker i træk - skemaden ind imellem, kan måske gøre flasken lidt mere interessant igen.
Derudover tænker jeg at din datters mælkeindtag ser fint ud. Hun drikker gennemsnitligt 800ml mme dagligt (nogle dage måske kun 700, andre dage næsten 900) og hvis hun begynder at få lidt mere skemad, så får du også givet hende lidt ekstra næring den vej og så gør det modsat ikke noget, hvis hun nogle dage ikke drikker helt så meget mælk. Samtidig tænker jeg at skemaden må interessere hende mere.
Prøv også at lade hende styre det lidt selv. Lad være med at presse hende. Du skriver at du nogle gange tvinger hende til at drikke og jeg tænker at det virker modsat på hende. Jo mere du presser jo mindre drikker hun. Om natten, vil hun tilsyneladende gerne have og din idé med at tilbyde en flaske sen aften er måske ikke så tosset.. det kunne være et forsøg værd. Igen - hun får hvad hun har behov for, hun kan sagtens trives og tage på med den mængde mælk og mad.
Du skriver selv at din datter aldrig har spist sig mæt ved brystet. Når man ammer så ved man jo aldrig hvor meget barnet reelt får og måske har hun fået mindre end du tror. Hun har på den måde vænnet sig til på visse tidspunkter af døgnet at spise lidt mindre end på andre tider og det mønster følger hende stadig... Men det vigtigste er at hun trives og det lyder det jo umiddelbart som om. Hun har en fin vægt, har mere end fordoblet sin fødselsvægt og det er rigtig godt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 8: Flaske med mme
Sover morgen/formiddagslur
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske kl. 12.30
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Sen eftermiddag: powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Forsøge med en flaske. Prøv at give den i søvne, du behøver ikke vække hende.
Nat: Flaske efter behov, må meget gerne få en flaske mellem 03-05 som nu.
Hvis hun ikke vil have flaske inden sengetid og i stedet har spist lidt mos, så vil hun måske godt tage imod en flaske sen aften og på den måde kan du få fint med mælk og mad i hende.
Du skal naturligvis tale med lægen om hvor lille et indtag han vil acceptere, men umiddelbart kan din datter altså klare sig med langt mindre end hun drikker lige nu - det håber jeg beroliger dig lidt:o)
Det er en god idé at forsøge med forskellige erstatninger for at se om hun bedre kan lide en smag end en anden. Prøv f.eks. Hipp, som nogle synes er lidt sødere.
Bibehold laktulosen, det er vigtigt at hendes mave holdes igang. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så kan det meget vel være det, som gør at hun nogle gange afviser flasken. Det er stor betydning. Du må meget gerne give hende mere end 5ml laktulose, - maven skal fungere for at hun spiser!
Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske