Svar: Urolige nætter - højlydt gråd
25. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som en udmærket idé at bibeholde amning (eller flaske) omkring midnat og igen amme tidlig morgen kl. 06, hvor Liva kan komme over til dig, blive ammet og I kan sove videre sammen. Men i tidsrummet mellem midnat og tidlig morgen, synes jeg du skal forsøge at undvære amning.
Det lyder specielt at man skal aflevere sit barn i døren og gå ... Det lyder både hårdt for mor og barn. Det er ingen tvivl om at det kan være godt at man ikke trækker tiden ud i selve afleverings situationen og det er også en god idé at aflevere barnet i favnen på den, som skal passe, så man på den måde viser barnet at "nu overlader jeg dig til hende, og hun vil passe på dig". Men det skal stadig virke trygt og rart og gøres omsorgsfuldt - det må du insistere på:o)
Det er en god idé at tilbyde din datter ekstra meget tryghed, nærhed og fysisk kontakt lige nu, hvor du fornemmer at hun i særlig grad har brug for det. Men hold fast i og husk på at fysisk kontakt og nærhed ikke behøver betyde at hun skal have brystet i munden hver gang. Du kan også bare sidde med hende, putte med hende, holde om hende, kærtegne hende osv.
Lad hende bare beholde brystet når hun skal sove. Om dagen sover hun jo fint under brystet i munden - så skal hun også nok lære det om aftenen. Så det ser du lige lidt stort på lige nu.
Du skal naturligvis sikre dig at hun spiser nok i løbet af dagen, så hun ikke vågner på grund af et reelt behov for mad.
At hun vågner med gråd tænker jeg hænger sammen med den udviklingsfase hun går igennem lige nu. Det er her vigtigt at du reagerer så hurtigt du kan, beroliger hende med dine ord og kærtegn. Det at bruge lyde som genkendelighed kan være rigtig godt - små faste sætninger du siger igen og igen og som på sigt vil berolige hende. Det skriver Pantley også om:o)
Så mit råd til dig er at du lige nu følger Liva og det ekstra behov hun har for tryghed og nærhed. Du må altså gerne amme hende i søvn om aftenen og det er fint at tilbyde hende brystet tidlig morgen, hvorefter hun så kan sove videre. Men hold fast i at amningen ikke skal skrues yderligere op, den skal fortsat holdes nede og fysisk kontakt kan hun få på mange måder.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske