Svar: Skriger i søvne - 8 mdr.
25. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære lidt trætte mor
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når du oplevet din dreng græde og også nogle gange skrige højt i søvne. Det er dog meget normalt og ikke noget du skal være voldsomt bekymret omkring - det handler om den udviklingsfase din dreng går igennem både fysisk og mentalt.
Der er som du selv nævner noget separation inde over. Han drømmer mere og er i kraft af sin alder ved langsomt at øve sig i at blive mere og mere sig selv, adskille sig mere og mere fra dig. Verden åbner sig for ham og han drømmer naturligt mere om natten, har flere oplevelser at bearbejde osv.
Samtidig gør han motoriske uro at han får sig lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra og han bliver frustreret i søvne, når kroppen ikke vil som han vil. Her er det bedste man kan gøre at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, give ham en beroligende hånd, trøste lidt og lægge dynen på ham igen. Børn kan i denne alder lægge sig op på alle fire og stå og rokke løs og banke hovedet ind i tremmerne. Det kan faktisk virke ret voldsomt, men barnet gør det i søvne og det skader normalt ikke barnet. Alligevel skal du dog reagere og hjælpe ham med at finde roen.
Det du gør nu er altså rigtig fint og at give ham en tår vand er også ofte rigtig godt. Det får ham lidt tilbage i virkeligheden igen og han kan roligt sove videre.
Det er altså en fase I skal igennem:o) Jeg vil dog lige nævne at smerter fra ørerne eller tænder også kan give skrig og denne lidt voldsomme opvågning, "headbanging" osv. og du skal naturligvis sikre dig at han ikke er syg eller har ondt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske