Svar: Fald og udvikling
25. april 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Selvfølgelig tænker jeg ikke dårligt om dig:o)
Små børn er slet ikke i stand til at vurdere, hvad der kan være farligt og hvordan de skal passe på sig selv. De forstår ikke at afstandsbedømme, de kan ikke vurdere hvor langt der er op eller hvor langt der er ned, de ved ikke at flammen i lyset er varm eller at ledningen på elkogeren sidder fast i en kande med kogende vand...
Derfor er man som forældre nødt til at beskytte sit barn og gribe ind, så det så vidt muligt ikke kommer til skade og så må man naturligvis forebygge så godt man kan:o)
Når din dreng begynder at kravle, rejse sig ved tingene, sætte sig ned, hive sig op osv. så kan du begynde at træne lidt forskelligt med ham. Det kan være at lære ham at kravle baglæns ned af sengen eller sofaen. Hjælpe ham med at lægge sig på maven og så skubbe sig baglæns ud over kanten. Men så gammel er han ikke endnu og så længe han 'bare' triller rundt, så vil han naturligt trille ned og derfor skal han ikke ligge alene høje steder og han skal have sele på altid, når han er i barnevogn eller klapvogn.
I skal også til at sikkerhedstjekke jeres hjem og du skal se efter, huske det og fjerne følgende, som kan være farligt for børn:
- Askebægre og tobak
- Plastikposer
- Olielamper
- Levende lys og åben ild
- Giftige planter - både inde og ude
- Strikkepinde og andre spidse genstande
- Skarpe kanter
- Tunge genstande
- Ledninger fra strygejern, el koger og lign.
- El-samledåser
- Meget små dele, små stykker legetøj
- Rengøringsmidler
- Medicin - også vitaminpiller
- Varme drikke
- Duge der hænger ned
- Afskærm brændeovn og grill
- Pas på døre, der kan klemme fingre
- Sæt spærring ved trapper, altaner, vinduer
- Pas på barnet på badeværelset
- Gå aldrig fra et barn der er i bad
- Gå aldrig fra barnet i køkkenet, når du laver mad
- Den høje stol skal være stabil og godkendt
- Barnet skal have sele på, når det sover ude og selen skal være DVN mærket.
Så du skal gribe din dreng, ikke lade ham falde lidt og så skal du forebygge - bevæge dig rundt i babyhøjde og se, hvad der så kan være af farlige ting...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske