Brev:
Følelsesmæssige udbrud og afvisning
25. april 2008
Alder:
2 år, 7 mdr.
Følelsesmæssige udbrud og afvisning
Hej Helen
Efter lang tid hvor vi ikke har oplevet så meget at vores datter har har fået raseri og fortvivlses anfald (har læst fantastiske forældre :) er det begyndt at komme igen. Især når vi kommer til at hjælpe hende når hun vil selv og når vi siger nej eller hvis vi ikke lige har forstået hvad hun vil.
Hun begynder meget let at græde inden vi nærmest har sagt ja eller nej og hun hører slet ikke hvad det er vi siger fordi hun nærmest går ud fra at hun fx. ikke må. Og når hun græder er det endnu sværere at forstå hvad hun vil. Vi erkender hendes følelser og prøver at sætte ord på, men nogle gange er vi nødt til at sige til hende at hun skal slappe af og holde op med at græde for hun kan næsten ikke selv få hold på det.
På det sidste er hun også begyndt at sige at jeg skal gå væk hvis jeg fx siger nej eller siger der er noget hun skal fx skiftes, børste tænder. Jo mere jeg bliver ved jo mere ked og sur bliver hun og siger at far skal hjælpe hende. tit må jeg opgive og far tager over, det vil jeg jo helst ikke, men ellers skal jeg holde hende fast.. hvis vi fx har haft sådan en tur om morgenen vil hun overhovedet ikke sige farvel eller give knus. Og hvis jeg prøver at trøste hende skubber hun mig væk og siger jeg ikke må røre hende.
Det er i orden at hun ikke har lyst til farvel knuser m.m. men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere at hun siger gå væk og når hun ikke vil trøstes. Synes ikke hun skal "bestemme" men vil jo også gerne acceptere hendes følelser og vise at det er ok at hun bliver sur på mig. Jeg vil også have at hun ved at jeg gerne vil trøste hende. hvordan håndtere jeg dette? og er det bare noget alle mødre skal igennem?
Normalt har jeg altid kunnet få hende rolig når jeg har holdt om hende uden at sige for meget.
Lillebror har ikke sovet så godt om eftermiddagen på det sidste, så vi har ikke haft vores hyggestund bare hende og jeg. Samtidig med at jeg har skullet putte og give ham mad på samme tid som hun skulle i seng så det har været far der har puttet. (Vi er dog ved at vænne ham til at amningen ikke hænger sammen med putningen så far snart kan tage over - nu da han kommer i seng samtidig med hende)