Svar: Flyvetur under graviditeten
25. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Tea
Dejligt at høre at det går så godt og at graviditeten skrider stille og roligt frem:o)
Der er normalt ikke nogen risiko for at flyve når man er gravid, hvis man i øvrigt er frisk og rask. De forskellige luftfartsselskaber har dog forskellige regler for at medtage gravide og det kan være nødvendigt med lægeattest for at deltage i flyvningen og ofte skal man også medtage dokumentation for forventet fødselstidspunkt. Derfor vil det være en rigtig god idé at du kontakter det luftfartsselskab du skal flyve med.
Så vidt jeg ved, vil man normalt kunne flyve indtil man når 32. uge. Du vil således lige ligge på grænsen til august og hvorvidt du skal have særlig tilladelse her, tør jeg derfor ikke sige - igen må du forhøre dig hos luftfartsselskabet.
Der gælder særlige regler for stewardesser, men her er der jo heller ikke tale om en enkeltstående flyvning, men om et arbejde hvor man flyver hver dag eller flere gange om ugen.
Det kan være en god idé at vælge en gangplads, så der er lidt mere plads og hvis du kan få et sæde over vingerne, så giver det den mest bløde, komfortable flyvning. Det anbefales at du går rundt hver ½ time og at du vipper med fødderne, når du sidder ned. Du kan overveje om du vil tage nogle støttestrømper på. Bæltet skal man så vidt muligt fæstne omkring hoften, altså under maven.
Du skal sørge for at drikke rigeligt, så du ikke kommer i væskeunderskud. Man kan som gravid godt lade være med at drikke særlig meget, fordi man så skal tisse hele tiden, men væske er altså vigtigt - også under flyvning.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske