Svar: Nægter at spise andet end MME
25. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Heidi
Jeg skal love for at lille Agnete giver udfordringer i hverdagen, gad vide hvornår det stopper...:o)
Lige nu tænker jeg at de 3 flasker mme (600ml) lyder til at give ro i jeres hjem og via den mængde får Agnethe mange gode næringsstoffer. Samtidig er det ikke så voldsom en mængde at det fuldstændig fjerner muligheden for at tilbyde hende andet mad og du tilbyder altid først flasken, når hun har fået tilbud om morgenmad, frokost, aftensmad.
Er der nogle ting du ved hun godt kan lide, så ville det være rigtig godt, hvis du i en periode, kunne lave lidt af dette. Så hun stille og roligt kunne begynde at spise igen til de faste måltider. Det kunne f.eks. være en idé at give hende frugt om morgenen - det er da bedre end ingenting. Hvis hun er glad for at drikke, så kan du også lave smoothies og måske få lidt i hende på den måde. Netop det at hun er lidt ældre nu gør jo at du har lidt andre muligheder...
Kan hun lide hårdkogt æg, æggepandekager eller almindelige dessert pandekager f.eks.? Hvad med hjemmebagte boller, pølsehorn eller pizza? Kan hun lidt stykker af kød, vil hun f.eks. synes om at få lidt pålæg, kyllingestykker, ½ frikadelle eller lignende til frokost..
Jeg synes du skal prøve at tage det stille og roligt. Hun drikker sin mme og det er fint, så får hun det. Og så skal du ved siden af forsøge med lidt let og lækkert og på den måde nøde hende lidt. Prøv at lade være med at gøre et alt for stort nummer ud af det lige nu - hun har en alder, hvor hun godt ved at når hun kniber munden sammen, så får hun en reaktion fra dig. Prøv derfor at fjerne fokus lidt fra, hvordan hun bør spise og så i stedet se på, hvordan hun lige nu kan spise .. kan du følge mig?
Det er fint at holde fast i de faste spisetider og rutinerne med at sidde ved bordet. Det er vigtigt fordi hun stadig skal forbinde det at spise med at sidde der og at holde fast i sådanne ting giver genkendelighed og dermed tryghed. Hold derfor fast i dagsplanen tidsmæssigt og se så hvad du kan få i hende - lidt er bedre end ingenting.
Det skal nok gå. Som lægerne på sygehuset har sagt, så er hun jo en fin pige og hun udvikler sig godt:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske