Svar: Græder og kan slet ikke finde ro
25. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Hanne
Det er jo rigtig svært for mig at se hvad der sker, herfra hvor jeg sidder og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt.
Jeg ved ikke hvordan din fødsel har været, men kunne det tænkes at din dreng har ondt, har brækket sin skulder, fået forvredet sin nakke eller andet, som gør at han græder meget og har svært ved at finde roen. At han har ondt i nakken eller i skulderen kunne være en plausibel årsag til at han vægrer sig mod at blive lagt ned på den ene side, eller protesterer mod at være i din favn nogle gange - har du lagt mærke til om der er forskel på om du holder ham i højre eller venstre arm, om der er forskel på om han ligger mest til den ene eller den anden side?
Jeg nævner naturligvis ikke dette for at gøre dig unødigt nervøs, men jeg synes det er relevant at han bliver undersøgt grundigt, for at I kan finde ud af om han har ondt. Hvis han er undersøgt godt, fødslen er forløbet uproblematisk og dette kan udelukkes, så er det godt. Det er bare en overvejelse du skal have med dig.
Man skal altid overveje om børn er sultne, når de vægrer sig mod at sove - men det lyder som om at du er opmærksom på dette og du beskriver også en dreng, som er smilende og glad, når han er mæt og tilfreds.
Bruger han sut? Ellers vil det være en god idé at arbejde på en fast rutine med en sut og en sutteklud. Du kan også overveje om du skal give ham en lille smule kogt vand med lidt sukker - det kan virke afslappende og beroligende på ham. Han skal ikke have ret meget - 10ml er fint og du kan blade det så du kommer 1 tsk sukker i 100ml kogt vand.
Ellers er det måde I gør det på, som er den rigtige. At svøbe ham, hjælpe ham med at blive skærmet og lukke verden ude. Der er intet i vejen for at I har en vane med at trille ham en tur dagligt, hvis han sover på den måde. I må for min skyld også gerne tage barnevognen indendøre, hvis han sover bedre i den. Lige nu handler det om at I skal have ro og I skal gøre det som virker.
I skal nok på sigt kunne få nye rutiner, så det skal du ikke tænke på.
Jeg vil lige nævne at nogle børn (og familier) har rigtig meget glæde af en sansegynge. Det er en stor rund gynge med et net, som man kan hænge op lavt over gulvet, lægge en dyne på og så lægge sit barn. Når barnet bevæger sig så vugges barnet stille, gynges og det virker utroligt beroligende på mange børn. Ulempen ved gyngen er at den kræver en del plads og er ret dyr - ligger omkring 1000kr. Tilgengæld kan den bruges i haven, når barnet bliver større.
Du skal også overveje om det var en idé for dig med en babyslynge, så kan du have din dreng hos dig og gå rundt med ham og give ham nærhed. Så kan sove og finde roen og du kan samtidig få lavet noget andet.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre denne gang også. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske