Brev:
Overvægt?
26. april 2008
Alder:
20 mdr.
Overvægt?
Hej Netsundhedsplejerske
Vi har et spørgsmål vedr. vores søn på 20mdr. Han har udviklet sig til en meget robust fyr på ca.85cm og næsten 15kg. Han har længe bevæget sig gennem de forskellige kurver og stilet mod den øverste, så vi har været meget opmærksomme på hans kost og aktivitetsniveau, men til trods for dette har han taget ca.500g på i måneden. Den udvikling ser vi nødigt fortsætter...nu ligger han på aller øverste kurve.
Fra vi besluttede os for at få børn, har vi talt meget om kost, da jeg har været meget overvægtig, men har tabt mig mange kg og har igennem lang tid lagt på min idealvægt omkring 63kg. Specielt jeg er meget bekymret for at vores børn får samme problem som jeg har haft, så vi har sørget for at vores dreng har fået en sund og varieret kost og har fulgt anbefalingerne med fedtstof fx i forbindelse med grød, mos osv. da han var mindre. Han har endnu ikke fået slik, kage eller søde drikke (i hvert fald ikke herhjemme -> vi har haft vores kampe med dagplejemoderen!!).
Vores søn har ingen stop-mekanisme, så hvis ikke vi anretter/styrer det vi synes han skal have, så ved jeg ikke hvor meget han vil kunne spise. (Da bedstemor passede ham, da han var omkring 1år, var han i gang med 3. stk. rugbrød, da vi kom for at hente ham. Hun stoppede ham ikke og han fortsatte. Bagefter skreg han og ville ikke sove. Det plejer han ikke, så vi antog at hans lille mave var på arbejde.)
Hans normale hverdag herhjemme ser sådan ud:
Morgenmad: Havregrød af 1dl gryn + 0,5-1stk frugt
Formiddag: Evt. ½ bolle + frugt
Frokost: 1stk rugbrød m. varieret pålæg + grøntsager ad libitum
Eftermiddag: Evt. frugt el. 1stk brød.
Aftensmad: Som regel spiser han en pæn portion – fx 2 frikadeller, grøntsager og ris. Men der er også mange ting han fravælger og ikke vil have. Vi har aldrig lavet særkost til ham – hvis ikke han vil spise det der kommer på bordet så er han blevet fri.
Han drikker minimælk eller vand. Mellemmåltiderne husker vi ham ikke på, så hvis han glemmer det, så springer han bare over.
Som nævnt ved jeg ikke hvad han får i dagplejen. Jeg har understreget at hun er nødt til at styre mængden for ham og jeg har sagt at vi ikke vil have at han får slik og kage. Det har hun meget svært ved at forstå – ”Jamen de andre får det jo…”.
Han begyndte at gå da han var 11mdr og hurtigt løb han omkring. ALLE der nævner hans størrelse siger ”Bare vent, når først han RIGTIG begynder at gå, så render han det af sig…”. Hvorfor gør han ikke det? Han suser rundt på de små tykke ben og ligner en lille mini-julemand. Skal vi satse på at han pludselig skyder i vejret og at vi griner af os selv når han er 14år og ranglet teenager???
Jeg vil så nødigt give ham overvægt at bøvle med. Nogen råd?
Venlig hilsen
en bekymret forælder