Svar: Overvægt?
26. april 2008
Alder:
20 mdr.
Kære bekymrede forældre
Der er helt overordnet ikke noget i vejen for at jeres dreng ligger på den øverste kurve. At være 85cm høj og veje næsten 15 kg kan være helt okay, når man er 20 måneder gammel, men jeg kan da sagtens fornemme at jeres dreng er en robust lille fyr...
Derfor er det også rigtig godt og vigtigt at I er opmærksomme på hvad I tilbyder ham af mad og at I sætter en grænse for, hvor store portioner han indtager af gangen. Det lyder jo som om at han ikke selv stopper, men bare bliver ved, hvis han får lov, så det skal han naturligvis ikke have.
Det er fint mad I tilbyder ham. Han får brød (I må gerne begynde at vælge grovere brødtyper nu med højt fiberindhold og lavt fedtindhold), spiser kød, fisk og andet pålæg, får frugt til sine mellemmåltider og så får han også sine grøntsager. I tager udgangspunkt i at I spiser det samme og at han ikke skal have særkost og hvis I hos jer spiser meget sundt, så vil han naturligt også komme til det.
Det er meget vigtigt at I giver ham vand at drikke og at han så vidt muligt ikke får sukker, slik, kage og andre søde ting, som jeg kan se at I også er opmærksomme på.
Det er et stort problem og misforstået godhed, når andre tror de er gode ved børn, hvis de serverer kage og usunde ting eller lader dem overspise. Det er at gøre børnene en bjørnetjeneste og det er rigtig synd. Derfor er det godt, at I gør opmærksom på at han i dagplejen og når han bliver passet ikke skal fyldes med meget eller usund mad, men har bedre af at få et stykke frugt eller lignende.
Det er forhåbentlig ikke tit at de skal have kage og saft i dagplejen? Det har ingen børn jo godt af, så er det altså bedre at hun giver dem noget frugt, laver nogle frugtsmooties eller lignende og på den måde gør frugten lidt anderledes og mere festlig.
Ud over kosten og indtaget af mad, så er det også vigtigt at jeres dreng bliver rørt, at han bruger sig selv fysisk. Det vil f.eks. være godt at I går nogle ture, hvor han får lov til at gå ved siden af sin klapvogn og ikke altid sidder i den. Og i takt med at han bliver ældre, skal han naturligvis lære at spille bold, køre på mini-scooter, løbe på løbehjul, cykle osv. og I skal være opmærksomme på hvor meget han får lov til at sidde inde foran fjernsyn og computer i forhold til hvor meget han egentlig render og leger udenfor.
I gør jer allerede mange gode overvejelser og I kan ikke med den alder jeres dreng har sætte ham på kur. Det I kan gøre er at indarbejde nogle gode spisevaner og sørge for at han har mulighed for at blive bevæget, at han bruger sig selv fysisk. Og det gør I allerede, så det er vigtigt at I bibeholder dette i årene frem.
Hans små buttede ben, når han spæner rundt hører alderen til. Han er stadig ikke så gammel og hans krop lyder helt normal for hans alder. Han vil de næste måneder blive mere og mere aktiv, vil løbe mere end han går og vil også begynde at klatre, gå op og ned af trapper osv.
Hos en 2 årig vil maven fortsat strutte, han vil være lidt hjulbenet og vil i det hele taget have et lidt buttet udseende. Omkring 3 års alderen bliver maven mindre, fordi svajet i de nederste ryghvirvler ændrer og omkring 4 års alderen vil børn have mistet det lidt buttede babyagtige og deres krop vil blive mere rank. Tilgengæld er de tit lidt kalveknæede i denne alder, det forsvinder når de er omkring 5 år.
Der er altså noget naturligt i at jeres dreng ser ud som han gør og har den facon som han har.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske