Svar: Hjælp, vil ikke spise
26. april 2008
Alder:
10 mdr.
Hej igen
Jeg tænker at I er nødt til at kontakte jeres læge for at få bekræftet at jeres datter ikke har ondt i ørerne eller andet der gør at hun ikke vil spise. Du skriver at hun har været meget forkølet og er hun generelt utilpas, så påvirker det naturligvis hende indtag og lyst til mad.
Men derudover så må I også holde fast i at hun jo umiddelbart har det okay. Hun er måske lidt mere pylret, men hun er okay. Hun kan godt leve længe på 400-500ml mme og 300ml vand og så lidt hapsere hist og her.
I må forsøge at kræse lidt for hende, for begge børn og udnytte at de kan spise sammen - storebror og lillesøster, fordi det ofte har en god effekt. I skal som udgangspunkt ikke lave specielle retter til hende, men give hende mad, som I andre spiser. Så er det heller ikke så frustrerende, hvis hun ikke spiser særlig meget. Og hun må få alt.
Prøv at koge et hårdkogt æg, lave en æggepande kage eller give hende en rigtig pandekage - det er dag guf at sidde med..:o) Prøv generelt at gå lidt væk fra hapsere, men giv hende større stykker mad, kvarte stykker rugbrød, en skive pålæg og lignende i hånden og giv hende så også lidt kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt på tallerkenen. Det kan godt være at det kun er lidt majs der glider ned den ene dag, men så er det måske ærterne den næste - fred være med det.
Der er ingen tvivl om at hun mærker at hun ved sin afvisning af maden påvirker jer rigtig meget og det kan godt forstærke situationen. Det er derfor meget vigtigt at I virkelig prøver at tage det afslappet og ikke gøre et større nummer ud af det. Giv hende mad, som I andre spiser og giv hende madro. Og så selvfølgelig kræse lidt om hende en gang imellem.
Måske en gammeldags gang frugtgrød med mælk var lækkert for lillepigen eller måske vil hun hellere smage jeres pizza...
Det gør ikke noget hvis hun spiser mest frugt i øjeblikket, det vigtigste er at hun spiser og har lyst til det. Det er vigtigt at hun forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og at madsituationen hos jer ikke ender spændt hver gang. Der er nødt til at være ro omkring middagsbordet. Hvis I har svært ved at være der, når hun spiser som hun gør (når hun afviser maden) så lav noget andet imens. Læs avisen, tøm opvaskemaskinen eller hvad du nu kan lave i køkkenet. Vær i nærheden så du kan holde lidt øje med hende på afstand, men giv hende madro.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske