Svar: Tøj problemer
26. april 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Pia
Min umiddelbare tanke er at jeres dreng gerne selv vil. Han er dog endnu så lille at han ikke mestrer det hele, men han vil rigtigt gerne forsøge og han kæmper for at vise jer, at han vil selv.
Det er altid lettere for børn at tage tøjet af end det er at tage det på, men man kan godt guide lidt undervejs og i stedet for at I giver ham det på, så lade ham selv være aktiv i processen.
Det kunne være "skal vi se om du kan blive væk i blusen" ... trækker blusen over hovedet ... "hov, hvor er du henne, når der er du". Opfordre ham til at stikke armene i ærmerne selv, trække blusen ned over maven osv. og så rose ham for de små ting han selv magter. Det samme med bukser, få ham til at stikke benene i bukserne selv.
Det går bedre at komme igen tøjkonflikter, når man har god tid og tiden er naturlig knap om morgenen. Det betyder også at I nogle gange er nødt til bare at give ham tøjet på og komme af sted, man kan ikke altid diskutere eller føre sig 100pct. pædagogisk korrekt an og det er okay. Men en gang imellem må I forsøge at inddrage ham, for jeg er sikker på at det er det, han gerne vil - have medbestemmelse på sit eget lille niveau.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske