Brev:
Ændrer adfærd når far kommer hjem
27. april 2008
Alder:
22 mdr.
Ændrer adfærd når far kommer hjem
Hej Helen
Vi er en familie på tre, snart fire (mor, far og Oliver fra juli 06), der mangler nogle gode råd.
Til hverdag er Oliver og jeg alene, da far arbejder i kbh. Oliver og jeg har det super godt til hverdag, og det fungerer bare godt. Oliver er en nem, glad og mild dreng og græder sjældent, når jeg er alene med ham.
Men men når det bliver torsdag og far kommer hjem ændres Olivers væremåde/adfærd. han bliver far syg, og vil op til far hele tiden. hvis han ikke får lov til det, græder han. lige nu prøver vi, at far tager Oliver lidt op, når han kommer hjem. når Oliver skal ned igen prøver vi, at enten aflede Oliver eller sige at han må holde far i hånden. Dette har Oliver svært ved at acceptere. har du nogle godte råd til, hvordan vi takle dette.
Oliver afprøver også rigtig mange grænser, når far er kommet hjem. han afprøver selvfølgelig også mig til hverdag. men slet slet ikke samme grad. og jeg kan også sagtens få ham til at stoppe, når jeg beder ham om det. når far er hjemme stopper han ikke, selv om vi begge beder ham det og han bliver bliver godt nok sur på os. sådan plejer jeg heller ikke at opleve ham til hverdage. Vi tænker, at det kan være fordi vi pludselig er der allesammen, og at han kan have svært ved at hverdagen får et skift hver torsdag. har du nogle gode råd til os, hvordan vi kan løse dette.
Far og jeg har har den aftale, at det er far der tager Oliver op om morgenen, når han er hjemme...så mor kan slappe lidt af. dette er bare ikke altid lige sjovt, for Oliver græder ofte fem seks gange i løbet af et split sekund, og han er også her svær at genkende fra den hverdag jeg har med ham. far er kærlig og opmærksom på Oliver, så det er lidt svært at se hvad der går galt.. igen tænker vi, om det er fordi hverdagens rytme og stuktur bliver ændret. skal det være mig der bliver ved med at tage ham op, eller kan vi få en hyggelig morgen på en anden måde?
Vi har også lige nogle andre bekymringer. det er jo sådan at vores dagplejere strejker fra på mandag, så det vil betyde at Oliver nok kommer til at gå hjemme et par uger. jeg har termin d. 12 juni, hvorefter vi skal holde barsel og ferie. vi vil gerne, at Olivers hverdag kommer til køre så vidt muligt som den plejer. så han skal i dagpleje m.m hvis de ellers er startet op igen. Oliver skal så først holde ferie med mig i industriferien, og der er far tilbage i kbh igen.
Vi er bange for at der vil blive alt alt for mange ændringer for Oliver især når vi ikke ved hvornår han skal i dagpleje igen m.m. kan vi hjælpe Oliver igennem alle disse "bøvlede" tider med dagplejen der strejker, en lillesøster der kommer til verden, en far der pludselig er hjemme fem uger og ferie osv.
Håber du har nogle gode råd til os
Kærlig hilsen
Melani