Brev:
Vågner tidligt og at falde i søvn
27. april 2008
Alder:
6 mdr.
Vågner tidligt og at falde i søvn
Hej Helen
Så fik jeg lige brug for dig igen:-)
Josefine er 6 mdr. om en uge..
Jeg har tidligere skrevet ang. at Josefine vågner efter 38 min. det går efterhånden bedre med det, og hun sover nogenlunde fint om aftenen. Om dagen der vågner hun dog stadigvæk op efter de 38 min. og skal lige have sutten eller vippes nogle gange og kan så for det meste sove lidt vider og så hjælpes igen lidt efter, så det er jo dejligt.
Nu er mit spørgsmål så, hvordan kommer jeg ud over at give sut..hun spytter ud...give sut..hun spytter ud osv. og at jeg vugger. Jeg har vidst fået vænnet hende til at hun ikke kan sove videre før jeg giver hende sutten eller vugger. Tænker at det må være meget dårlig søvn hun får, når hun hele tiden vågner op.
Prøver at vugge hende så jeg stopper inden hun sover igen, men er det vejen frem til at hun selv lærer at klare at skifte søvnfase?? Vil rigtig gerne lære hende at sove bedre, for dagpleje moderen kan jo ikke stå og vugge hende:-) Men vi vil ikke bare lade hende ligge og græde, så hvad tænker du?
Jeg står altid ude ved hende parat til at hjælpe hende videre i søvnen, da vi jo har haft en periode, hvor hun vågnede helt op og slet ikke ville sove videre, og så er det jo meget bedre som det er nu, men er bange for at jeg måske også kan forstyrre hendes søvn ved det, men hvis jeg bare har alarmen tændt er det sikkert at hun begynder at græde efter de 38 min.
Vi kunne også godt tænke os at begynde at putte hende på en anden måde. I øjeblikket putter jeg altid med amning, hvor jeg ligger hende ned i sin seng inden at hun sover og har siden hun var 3 mdr. gammel sagt " Godnat Josefine du skal sove" som nøgleord, men det er kun ved at nusse og ligge mig helt ned til hende med armene omkring hende der virker, og det er lidt hårdt i ryggen i længden. Vi går ind på hendes værelse og ammer kl. 19 og så sover hun gerne kl. 19.30. Vi ville gerne at far også kunne putte, men har du en god ide til hvordan vi gør det? Hun vil nemlig ikke tage flaske mere, så ammer fuldt igen. Lidt ærgeligt, da vi en aften fik givet hende en flaske vælling, og så sov hun i 8 timer.
Jeg har været inde på www.sovecoach.dk hvor hun beskriver en teknik der hedder op/ ned kender du den, eller har du kendskab til andre måder man kan gøre det på. Vi vil gerne blive siddende inde ved hende til hun har lært selv at falde i søvn, og går ikke ind for "Godnat og sov godt" Vi har fulgt " Sov igennem uden gråd" og synes at det er gået rigtig godt med det, da den har gjort at jeg ikke længere ligger i vores seng og ammer hende i søvn. Synes måske bare at det tager meget lang tid om at nå til et resultat. Da jeg jo ammer hende næsten til hun sover.
Hun vågner mange gange om natten, hvor hun bare skal have sutten...tænker sådan på om den sut er blevet en dårlig vane der skal være i munden for at hun kan sove.. Tror du vi skal droppe sutten for at få mere søvn?? er jo også bare glad for at den er sådan en god trøster:-)
Hun er nemlig begyndt at være god til at det ikke er pga. sult at hun vækker os:-) Så det er dejligt.
Nå så lige det næste problem...hun vågner og vil gerne op omkring kl. 5, så derfra er der ikke mere søvn til mig. Har læst at det kan hjælpe at ligge hende i seng lidt før om aftenen, hvad tænker du om det?
Vores dag ser sådan her ud nu:
05.30 står op
07.30-08.00 1-2 dl grød med kogt frugtmos og vand af kop
08.30 ammes og ligges til formiddagslur( sover 1½ time)
11.00-11.30 1 dl. grød med kogt frugtmos og vand af kop
12.00-12.30 Ammes og puttes til middagslur(sover 1½ time)
15.30 Ammes og får lidt kogt frugtmos
17.30-18.00 Får grøntsagsmos og vand
18.30 Bad
19.00 Ammes og sover ca. 19.30
Ammes 2-3 gange om natten. ca. 24, 03, 05.30
Hun kaster tit op efter et måltid, og det lugter rigtig dårligt..er det ok, eller er det fordi hun får for meget når hun næsten spiser 2 dl??
I forhold til motorikken synes jeg hun er fint med, men hun kan ikke trille fra ryg til mave og triller i det hele taget ikke særlig meget er det ok, og hvordan hjælper jeg hende til at ville fra mave om på ryg?
Puhaa endnu en gang rigtig mange spørgsmål fra mig:-)
Hilsen Josefines mor