Svar: Vågner tidligt og at falde i søvn
27. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Josefines mor
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan trække en stofble igennem sutten eller på anden vis vedhæfte en stofble eller lignende. Det at have en ble med sutten liggende, gør for det første at sutten lettere bliver liggende ved ansigtet og for det andet kan suttekluden give lidt af den tryghed som er nødvendig for at din datter kan sove videre.
Det er helt naturligt at sutten ryger ud af munden, når hun sover. Ansigtsmuskulaturen slapper af og så falder sutten ud. Derfor er det en god idé at du ikke automatisk putter den i munden igen hver gang hun i søvne taber den. Men at du i stedet forsøger at lulle hende videre i søvn uden at sutten atter kommer i munden. Forsøg med en beroligende hånd, en sutteklud, trille lidt med vognen osv. Netop for at undgå at hun vendes til at sutten skal i munden hver gang den tabes.
Det er helt rigtigt at du forsøger at vugge hende men stopper igen inden hun sover helt, så hun stille og roligt lærer selv at komme videre i søvnen.
Jeg kan godt forstå at I gerne vil lære hende at sove uden brystet og så fra kan tage mere over. Alternativet kan jo som du selv skriver være en flaske (hvilket dagplejer også vil kunne give hende inden f.eks. middagslur) men ellers kan du forsøge at lade hende sidde op, trille hende en tur, hvor hun er vågen, får lov til at kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og først putte hende, når hun begynder at vise træthedstegn... Aldersmæssigt er hun måske lige lille nok til denne metode, hun har jo naturligt stadig behov for at blive ammet eller få flaske - mælken udgør fortsat en stor del af hendes indtag. Men i takt med at hun bliver ældre, kan I forsøge den metode.
Ellers er det faktisk ofte sådan at dagplejere er ret gode til det der med at få børnene til at sove. De har nogle helt faste rutiner og tager tingene på en lidt anden måde og det er tit jeg hører at I dagplejen sover barnet bare - hun lægger hende i barnevognen, tager sig af de andre børn og når hun kigger til hende igen, ja så sover hun - hjemme er det modsat stadig med gråd og protester...
Det er altid en god idé ikke at tage sorgerne på forskud, men I må forsøge at gøre det som virker godt for jer lige nu og her:o) Det vigtigste er at hun forbinder det at sove med noget trygt og rart, - det giver de bedste søvnvaner fremover.
Det er altid lettere at lære børn at sove uden brystet om dagen inden man øver dette om aftenen. Som sagt vil alternativet til brystet nu være en flaske og hvis far gerne vil tage over om aftenen, så kunne det være en idé. Ellers er det et spørgsmål om at du ammer og far putter - men det er ikke sikkert at lillepigen er enig i det...
Jeg kan ikke se noget problem i at amme hende til hun næsten sover. Det der er vigtigt er at hun lige glipper med øjnene og fornemmer at hun nu ligger i sin seng. Det er på den måde hun lærer at holde sig sovende. Det er synd, forvirrende og frustrerede at blive lagt sovende i sengen, skifte søvnfase efter 38 minutter, fornemme at hun er et andet sted end hun faldt i søvn - så vågner hun naturligt op, fordi hun føler sit utryg.
Med hensyn til at vågne tidligt. Så er det sådan at nogle vågner tidligt, andre sent - vi har alle forskellige rytmer og man taler om lærker og ugler - A og B mennesker.
Når man som jer har en pige, der vågner tidligt og hvis I gerne vil ændre på dette, så er der flere ting som spiller ind. At flytte tidspunktet for sengetid enkelte aftener vil ofte ikke være nok til at ændre på hendes biologiske ur. Det er også derfor man ofte vil se at barnet bliver ved med at vågne tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
Man er altså nødt til at flytte hele dagens rytme lidt, både tidspunkter for spisning, leg og søvn, så det hele flyttes med 15 minutter dag for dag. Fordi det på sigt vil kunne give en ændring, som vil kunne mærkes om morgenen. Se den plan jeg tidligere har sendt jer og forsøg at flytte tiden med 15 minutter dag for dag.
I takt med at hun forhåbentlig begynder at kunne sove bare en time mere om morgenen, så vil hun forhåbentlig selvregulere yderligere, så det atter kommer til at passe med middagslur og at komme i seng i nogenlunde fornuftig tid:o)
Med hensyn til opkastning så synes jeg I skal tilbyde hende lidt mindre mængder. Hun kan ganske givet ikke kapere 2 dl. grød og mos i maven. Det er bedre at tilbyde lidt mindre og så følge efter med mælk.
Med hensyn til at trille fra mave til ryg, så prøv når hun ligger på maven at holde noget legetøj bag hende. Holde det fra hendes ansigt og før det bag og op - så hun skal dreje hovedet for at se det, følge det. Det er så hovedets tyngde som hjælper hende med at få overbalance og komme videre om på siden. Derfra kan hun så bedre komme om til maven.
Ellers er det et spørgsmål om at du tumler med hende, triller hende, svinger hende, danser med hende osv. så hendes balance generelt stimuleres.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske