Brev:
Store søvnforandringer og hvad skal vi lege
27. april 2008
Alder:
3 mdr.
Store søvnforandringer og hvad skal vi lege
Hej Helen.
Min søn på knap 3 mdr, har lavet fuldstændig rundt i sin søvnrytme om dagen. Fra at sove 6-7 timer om dagen, sover han nu kun 3-4 aller maks. Han plejede at sove en god formiddagslur på 2-2,5 time, og en eftermiddagslur på 3-3,5 time. Nu sover han maks 30-45 minutter af gangen. Det er ikke et problem at få ham til at sove, jeg kan bare ikke fastholde ham i søvnen når han vågner.
Han virker ikke til at være sulten, spiser som han plejer, og smiler bare til mig hvis jeg prøver at få ham til at sove videre, eller brokker sig. Han er ikke videre pylret, fordi han ikke får mere søvn, og holder sig vågne lige så længe han plejer. Nogen gangen mere synes jeg. Han er gerne vågen 1,5 time af gangen, men har de sidste dage har han været vågen op til 2- 2,5 time... Han sover forholdsvis godt om natten. Gerne fra 22-7, afbrudt af en enkelt amning. Jeg synes at det er hårdt han ikke sover længere tid af gangen om dagen....
Skal jeg bare accpetere at det er sådan, eller kan jeg gøre noget for at få ham til at sove længere af gangen?
Hvordan kan jeg bedst aktivere ham? Han elsker at ligge i sin kravlegård, og sutter gevaldigt på sine finger. Vil det være okay at tage ham med udenfor på armen, selvfølgelig godt pakket ind?
Jeg er lidt en pylremor nogen gange synes jeg. Jeg er lidt bange for at tage ham med ud i offentligheden. F.eks. ud og handle. Er så bange for at han pludselig sætter i skrig og jeg ikke kan komme til at trøste ham. Skal jeg bar tage mig selv i nakken, og få det gjort? Og så tage det som det kommer? Og hvor meget kan sådan en lille gut egentlig klare komme med til?
Ser frem til at høre fra dig.
Kram fra Mona og Emil