Svar: Store søvnforandringer og hvad skal vi lege
27. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Mona
Det er helt normalt at børn ændrer søvnvaner i 3-4 måneders alderen. Fra at have sovet lange lure, begynder de ofte at sove kortvarigt og være mere vågne. Emil er så gammel nu at han er meget opmærksom på verden og det virker lidt som om at han ikke vil gå glip af noget - han har simpelthen ikke tid til at sove tiden væk:o)
Derfor synes jeg det er en rigtig god idé at du tager ham med ud at handle, sætter ham i en bæresele en gang imellem (han må gerne sidde så han vender ansigtet ud mod verden) og går en tur, så han kan få sin lyst til at opleve imødekommet lidt.
Det er naturligvis en balance, for han kan også blive overstimuleret og han begynder lige nu at skelne mere og mere mellem om I er ude eller hjemme, om han er i favn hos dig eller hos en fremmed osv. Men hvis du forsøger at følge hans signaler så vil det være helt fint og han skal nok sige fra.
Hvis du ikke har en bæresele, så kan du måske låne en af en veninde - det er jo kort tid man kan bruge en sådan. Det kan være en fordel at tage den med, hvis du skal op at handle og du er bange for at han vågner og bliver ked af det. Så kan du tage ham op at barnevognen - sætte ham i bæreselen og på den måde lige få ro til at handle færdig og komme hjem igen.
Du kan også starte med små ture, hvor du bare er ude at gå en tur, så du hurtigt kan komme hjem igen, hvis han bliver ked af det og det hele bliver for meget. Det er fint at du er så opmærksom som du er, men I har begge behov for også at opleve og mærke andet end hjemmets 4 vægge med den alder din dreng har ny og derfor er det godt at I kommer ud. Sommeren og det gode vejr skal også nydes!
Det betyder ikke at du skal begynde at rende rundt til noget hver dag, for han har også brug for nærheden og det tætte som han får derhjemme, men en gang imellem skal I ud og opleve sammen:o)
Pylremor - det er vi mange der er - det skal du ikke være ked af at være, det er godt at være det!
I forhold til hans alder så har han stadig rigtig meget behov for at pludre og snakke med dig. Han kan fint indgå i dialog og du må også gerne begynde at lege små forventningslege med ham. Det kan være små sanglege, som slutter med at du kilder ham let. Det kan også være at blæse luft på hans mave osv. og du vil nu opleve at han begynder at kluk-le - helt nede fra maven og op, det er skønt!
Sving ham fra side til side, lad ham kigge på sig selv i et spejl, han skal stadig ligge så meget på maven som overhovedet muligt og du kan evt. komme en lille pude ind under hans brystkasse, så han lettere bliver løfte lidt op. Hjælp ham med at trille fra mave til ryg, - lav bevægelege med ham.
Bevægelege for børn 3-6 måneder kan være:
- barnet ligger på ryggen og du cykler med barnets ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- barnet ligger på ryggen, grib om dit barns hænder og håndled og lad dit barn selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- barnet ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i barnets hofte og knæ. Lad dit barns underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp dit barn med at dreje fra side til side, ved at lade det række efter noget legetøj.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde.
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor.
Hans søvn vil ændre sig igen i takt med at han bliver ældre. Mellem 4-6 måneder sker der ofte en ændring og samtidig vil han i dette tidsrum begynde med lidt skemad osv. Det giver lidt mere faste tider for dagen - giver lidt mere ro og overblik og på den måde arbejder tiden også for jer. Lige nu skal du altså nyde at I kan opleve lidt mere af verden sammen og du skal turde:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske