Svar: Hvad tid skal hun i seng?
27. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 2 lure i løbet af dagen og vil således springe den powernap over som ligger sen eftermiddag/sen aften. Derfor vil de i denne alder ofte begynde at gå lidt tidligere i seng.
Det har dog samtidig noget at sige, hvordan dagsrytmen normalt kører, - hvad tid barnet får skemad, får flaske osv. fordi de faste tidspunkter for dette også får indflydelse på søvnen om aftenen.
Min umiddelbare tanke er at I måske skulle forsøge om I kunne ændre lidt på dagslurene og tidspunkterne for dagen, så hun ikke sover mellem 18-19, men derfor begynder at kunne blive lagt i seng allerede 19.30... Det kan forsøges, hvis I vil - igen er det jo ikke noget I skal, hvis I trives med hendes rytme som den er nu.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9: Får lidt grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med flaske ca kl. 10, sover en times tid
Frokost 12: Grød med frugtmos eller en gang imellem grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl. 13.30 og sover her nogle sammehængende timer ligesom nu
Eftermiddag 16: Flaske
Forsøge at springe lur over eller kun powernappe ½ times tid, så den ikke æder for meget af nattesøvnen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem kl. 19-20
Sen aften 23/24: Flaske med mme
Nat 24-06: Begynder at kunne undvære mælk i dette tidsrum.
Jeg håber ovenstående giver jer en idé om hvordan det kan se ud. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske