Svar: Mad og drikkeplan ønskes
28. april 2008
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor
Hvis du stopper med at amme inden din dreng er 12 måneder, så vil det være rigtig fint at du tilbyder ham modermælkserstatning. Hvis du giver ham 400ml mme dagligt, så er hans jernbehov dækket ind og dette vil han sandsynligvis kunne få via to flaske dagligt.
Da han har svært ved at tygge mad med klumper, så må du give ham moset mad, og så ved siden at tilbyde mad i stykker. Der skal således være forskel i konsistens alt efter om maden kommer med ske eller spises med fingrene eller en gaffel. Det er vigtigt at du giver ham begge dele, så han stille og roligt lærer det og så han samtidig også får mad, som mætter ham og giver ham næring.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Øllebrød eller havregrød lavet med sødmælk og smørklat, vand eller sødmælk af kop
Formiddag: ½ banan eller anden frugt, det kan være frugtmos og/eller frisk frugt i stykker, ½ bolle med smør (bag nogle havregrynsboller de er rigtigt gode), vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han bliver godt mæt. Ved siden af rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt osv. og så små rugbrødshapsere, så han stille og roligt lærer at spise dette. Vand af kop.
Tilbydes evt. flaske med mme (det afhænger af hvornår du synes flaskerne ligger bedst) og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, reven æble eller lignende, måske lidt rugbrødsdrys, ½ bolle med smør og lidt ost i stænger. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, men igen mad som både er moset og mad i stykker. Ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slagt, grøntsager (mos og i stykker). Vand eller sødmælk af kop.
Suppler evt. med lidt frugtgrød med sødmælk eller en godnatgrød, hvis du ikke synes han har spist nok.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Nogle vælger at springe flasken helt over i løbet af dagen og i stedet tilbyde flaskerne aften og sen aften - det kan du gøre, som passer jer bedst. Det vigtigste er at han og du trives med den måde I vælger. I stedet for at tilbyde flaske kan du jo også amme på ovenstående tidspunkter - du bør gøre det, som passer jer bedst! :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske