Brev:
Eksplosivt opkast ved skemad
28. april 2008
Alder:
6 mdr.
Eksplosivt opkast ved skemad
Hej Helen
Jeg har ammet min datter fuldt ud indtil hun blev 4 mdr. Da begyndte hun at vågne oftere om natten og virkede mere sulten, så i samråd med min sp blev vi enige om at jeg skulle begynde at tilbyde hende vælling. Det ville hun ikke ha noget af, så det droppede jeg hurtigt igen. Begyndte derfor så småt at give hende mos og grød.
Hun fik tilbudt skemad 1 gang om dagen (meget sjældent 2 gange) og spiste ca 1 dl til hvert måltid. Jeg lavede selv hendes mad af rene økologiske produkter. Hun fik bl.a. majsgrød, hirsegrød, kartoffelmos med gulerødder eller broccoli tilsat fedtstof, og frugtmos af æble og pære. Jeg blandede maden med enten min modermælk eller med vand. De første 14 dage virkede hun til at ELSKE maden. Hun sad nærmest og sagde mmm når hun spiste det, og hun var glad og pludrede løs når hun skulle have mad. Efter 14 dage var der slet ikke samme begejstring for maden, til trods for det var fuldstændig den samme slags mad hun hele tiden havde fået. Nogle gange blev hun direkte sur og ked af det, hvis jeg blev ved med at prøve at give hende.
Den 3. uge hun fik skemad begyndte hun at kaste meget voldsomt op af det. Efter 2-3 timer stod det ud af hende i store tykke stråler. Det virkede utrolig voldsomt, og det lignede hendes øjne blev store og mørke og sank ind i hovedet på hende. Hun fortsatte at kaste op resten af aftenen, og til sidst var det jo kun spyt der kom op. Jeg tilbød hende bryst, men det kom også op igen. I løbet af natten kunne hun igen holde min mælk i sig, og næste dag var hun helt frisk igen. Dette gjorde hun 2 gange, før jeg besluttede mig for helt at holde op med at give hende skemad.
Jeg fortsatte derfor med at give hende min mælk og begyndte at give hende 200ml Profylac 50ml modermælk i flaske om aftenen. (jeg har mælkeallergi, derfor Profylac). Efter 1 uges pause fra skemaden, ville jeg lige prøve at give hende vælling, da jeg tænkte hun måske bedre ville have det nu end for 4 uger tidligere. Hun drak ca 50 ml af det, ikke med velbehag, men ned kom det da. Efter et par timer kom det hele op igen og hun reagerede ligesom da hun kastede op af skemad. Så min teori om at hun måske ikke så godt kunne fordøje skemaden, blev ødelagt.
Min egen sp eller min læge kan ikke give mig nogen forklaring på hvorfor hun reagerer som hun gør. Det viser sig, at der er 3 af mine familiemedlemmer der havde lidt af det samme da de var spæd, og én af dem blev opereret for det (kan ikke huske hvad diagnosen hedder men noget med 12fingertarmen og en lukkemuskel). Dette mente min sp dog ikke det kunne være da hun aldrig har kastet op når hun får rent modermælk eller Profylac. Det der undrer mig meget er at hun sagtens kunne "tåle" skemaden de første 2 uger.
Efter mit sidste besøg fra min Sp havde min datter kun taget 700 g på, på 2 mdr, og det var lige i underkanten.
Hvad tænker du?