Svar: Varme i værelse hvor barnet sover
29. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Sophie
Det vil være en rigtig god idé at du ud over at åbne vinduet i værelset, hvor I sover, også trækker gardinerne for i dagtimerne. Det holder lyset og solens stråler ude og dermed vil værelset automatisk blive lidt køligere.
Det er dejligt at du gerne vil sove sammen med ham, men det er her vigtigt at I ikke ligger tæt, - han har brug for plads omkring sig for netop at kunne komme af med varmen og han har, som du også skriver, behov for at have sin egen dyne. Hvis I ligger for tæt, så kan det være bedre at lægge ham over i hans lift eller i hans egen seng. Altså at du ammer ham, og når han så er færdig med at blive ammet, så flytter du ham tilbage i liften.
Det er en god idé at bruge bomuldslagner og også sengetøj af bomuld. Til børn som har glæde af at have det lidt lunt, fordi det beroliger - kan det være en god idé med lagner eller sengetøj af flonel, men til en varm dreng som du har, så er almindeligt bomuld at foretrække.
Han skal også ligge på en flad madras og bør ikke ligge på dyne, lammeskind eller andet.
Det er helt normalt at han sveder, når han ammer. Det er rigtig hårdt arbejde at spise ved brystet og det er helt normalt at du kan se at han sveder, når han spiser hos dig. Du kan prøve at fjerne lidt af de puder han evt. ligger på hos dig, forsøge med en anden ammestilling, så han ikke ligger helt så tæt i din favn osv. men ellers så er det normalt at svede imens han spiser.
Efterfølgende skal han så have lov til at komme af med varmen og du skal her tænke på at det især er fra hovedet og maven at børn kommer af med deres varme.
Jeg kan godt forstå du er bange for vuggedød - det er en skræk der sidder i alle nybagte forældre. Derfor må du også gøre hvad du kan for at det ikke sker hos jer. Ud over at du skal være opmærksom på at han ikke må blive overophedet, så skal han heller ikke udsættes for rygning - hverken fra dig eller andre og så er det meget vigtigt at han sover på ryggen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske