Brev:
Søvn avler søvn eller..?
29. april 2008
Alder:
15 mdr.
Søvn avler søvn eller..?
Hej Helen.
Min datter er startet i vs. og vi har en lille/stor konflikt med dem dernede. De siger at søvn avler søvn og vil af den grund ikke vække børn, men de skal have lov til at sove til de vågner af sig selv.
Min datter står op hver eneste dag ml.5.30 og 6.00. herhjemme sover hun 2,5 time til formiddag og kommer i seng igen omkring kl.19-19.30. Hun sover igennem dagen ca.13 timer.
Nede i vs. sover hun 1,5 time til formiddag og 1,5 time til eftermiddag, hvilket betyder at hun først vil i seng kl.21 om aftenen. jeg har prøvet at sige til dem om de ikke vil være søde at vække hende efter at hun max. har sovet 1 time om eftermiddagen, for ellers vil hun ikke i seng om aftenen, men står op på samme tidspunkt om morgenen. Det betyder i hendes tilfælde at hun bare sover 2 timer mindre i døgnet og ikke som de påstår at søvn avler søvn.
Jeg har forklaret dem at sådan har det altid været herhjemme, at sover hun for tæt på nattesøvnen, så vil hun senere i seng og sover mindre. Men de har et princip, de vækker ikke børn.
I dag fik jeg så af vide at når børnene var lidt større, så kunne de vække dem hvis det var et problem. Jeg prøvede så at sige at det allerede er et problem, men de var ligeglade de vidste bedst, og kendte bedst til hvad hun havde brug for.
Jeg blev så ked af den bemærkning om at de kendte min datter bedst, at jeg afleverede hende, med den kommentar at nu skal du over til ..... som kender dig bedst, kyssede hende og gik. smækkede med ydredøren og lavede hjulspind på deres parkeringsplads, fordi jeg blev så ked af det. Hjemme brød jeg grædende sammen, og havde mest af alt, lyst til at hente hende igen, så hun ikke skulle blive nede hos dem.
Hvad skal jeg gøre? og hvad med deres argumentation om at de ikke vækker børn, fordi søvn avler søvn, den holder jo ikke her? Jeg er bare så ked af at det er på denne måde.
Flest dage om ugen møder jeg kl 10 og har en dejlig lang morgen sammen med min datter, men nu er hun træt og tvær og har ikke lyst til noget fordi hun er træt, jeg kan ikke putte hende igen når først hun er vågen, så går det ikke an førend tidligst kl.9 eller helst kl.9.30, og der er hun afleveret.
Hun har gået i vs. ca. 2 mdr. har haft 14 dages ferie imellem og fik feber og mellemørebetændelse og fik dræn i og fik det meget bedre. Hørelsen blev bedre og hun holdte op med at skrige. og nu er hun glad når hun bliver hentet i vs. og vil vise os hvad hun laver dernede.
Skal vi bare acceptere at hun sover nu 11 timer i døgnet og ikke mere, og er det nok nattesøvn at få, eller skal de sove længere tid samlet om natten?
Hun vågner også mange gange i løbet af natten, og ender inde i vores seng, men det er ok for os, så længe vi går udfra at det er fordi hun endnu ikke er helt vant med at hun går i vs.
Kærlig hilsen
en bekymret mor