Svar: Søvn avler søvn eller..?
29. april 2008
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Helt overordnet set, så må man sige, at hvis din datter har behov for at sove 1½ time x 2 dagligt, så skal hun naturligvis have lov til det - så er det hendes behov og hun skal som udgangspunkt ikke vækkes.
Når det er sagt, så vil dette behov naturligvis også være der, når hun kommer sent i seng og på den måde vil tingene jo hænge sammen. I forhold til hendes alder er et søvnbehov på 13 timer rigtig fint og jeg tænker at med den alder hun har nu, så ligger hun lige på grænsen mellem at kunne nøjes med en lur eller have behov for to lure...
Min tanke er at hun i løbet af de næste måneder naturligt vil have behov for kun at sove en gang dagligt om dagen - en lur på måske 2 timer og om natten kan hun så sove 11 timer og vil på den måde være dækket ind.
Det er rigtig ærgeligt at I (du og personalet i vuggestuen) ikke har været i stand til at tale roligt omkring dette. Det er da fint nok at man i institutionen har gjort sig nogle tanker omkring børn og søvn og tilsyneladende har nogle regler omkring dette - "vi vækker ikke børn" - men det er ikke okay at man ikke kan indgå i en dialog omkring det eller få deres teoretiske begrundelse for at gøre som de gør eller endnu vigtigere - hvis de har den holdning, så skal de også kunne rådgive jer forældre om, hvad I så skal gøre om aftenen, når I ikke kan få barnet til at sove... Her springer kæden for mig at se lidt af og jeg synes ikke det virker så pædagogiske velovervejet det du fortæller :o(
Jeg vil derfor gerne fortælle lidt kort omkring, hvordan vores søvn fungerer og så fortælle dig lidt om hvad jeg derudfra tænker.
Det er sådan at vi alle har en helt bestemt rytme, et indre ur som vi følger - som vi er vågne efter og sover efter. Selve søvnen indeholder også en helt bestemt søvncyklus, hvor vi går igennem forskellige faser, drømme osv.
Vores rytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme. Denne rytme er med til at bestemme, om man har fysisk og mentalt overskud eller ej og det er også den rytme som bestemmer om man er "lærke" eller "ugle" - om man er A eller B menneske.
Nogle mennesker er af natur mere friske om morgenen end om aftenen og andre har det modsat.
Det betyder dog ikke at man ikke kan gå ind og ændre lidt i denne rytme, man kan naturligvis ikke lave fuldstændig om på sig selv, men man kan godt gøre nogle ting, som hjælper til en rytme, der passer bedre i dagligdagen og man kan således godt gå ind og gøre noget for at ændre lidt på måden din datter sover på.
Når man vil gå ind og ændre på en søvnrytme, så er måden man gør det på ved at forsøge at ændre tidsplanen for hele dagen og man kan således ikke gå ind og pille ved et enkelt tidspunkt. Man kan altså ikke kun gå ind og pille ved søvnen om aftenen eller vække hende tidligere fra lur om dagen. Det hele skal ligesom følges ad og overvejes hen af vejen.
Det vil derudover være rigtig vigtigt at man bibeholder samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. I er således nødt til at stå op tidligt selvom det er søndag. Hendes system, hendes rytme kan slet ikke finde ud af det, hvis hun tog dage om ugen skal sove på en måde og 5 dage om ugen skal vende rundt til en anden måde.
Det vil derfor være rigtig vigtigt at I tager jeres datter op om morgenen på det tidspunkt, hvor I normalt ønsker at dagen skal begynde.
Samtidig skal I så finde ud af, hvorvidt hun har brug for en lur eller to lure. Hvis hun har brug for to lure, så er det formiddag og over middag - hvis hun har brug for en lur, så vil den sandsynligvis skulle ligge omkring middagstid - f.eks. sove mellem 12-14.
Om aftenen skal du så forsøge at putte hende 15 minutter tidligere dag for dag. Det nytter ikke noget at lægge hende i seng allerede kl. 20, hvis du ved at hun først reelt sover, når klokken er 21.30. Det er frustrerende for jer alle og det stresser hende at ligge i sengen, hvis hun ikke føler sig træt. Derfor må start udgangspunktet være det tidspunkt, hvor hun normalt vil lægge sig til at sove, når hun bliver lagt i seng - også selvom det er sent.
Det vil sige at du den første aften f.eks. putter hende kl. 21.30, fordi du ved at det er her hun sover. Hun får sin godnathistorie, sin kop med lun mælk osv. som du plejer at give hende og har således et putteritual som hun er tryg og roligt ved, selvom det er sent.
Dagen efter tager du hendes så tidligt op (den tid I nu har aftalt at dagen begynder) uanset om det er hverdag eller weekend - og heldigvis er morgentidspunktet ofte det som flytter sig sidst. Du skal så her forsøge med den dagsrytme, de tidspunkter for mad, leg og søvn som passer jer alle og når I når til putningen om aftenen, så flytter du tidspunktet 15 minutter frem - hun bliver altså puttet 21.15.
Næste dag gør du det samme hele dagen igennem, kører med de faste tider, holder ud og putter hende så med samme rutine men nu kl. 21.
Næste dag samme princip, putning kl. 20.45 osv. osv. Indtil du kommer ned på det tidspunkt og den rytme som passer jer alle bedst.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne have en dialog i vuggestuen omkring, hvordan I sikrer at jeres datter får den søvn hun har behov for. I er vel alle enige i at hun har behov for sin søvn og at det skal være et samarbejde at få det til at fungere. Derfor må der også være plads til at man kan lytte til hinanden og ikke hver især bare holde fast i sit:o) Sådan vil jeg i hvert fald håbe at det er...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske