Svar: Træthed hos lille pige
29. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Inger Marie
Det lyder som om at I har haft nogle hårde måneder med meget gråd og uro - er du okay?
Det er rigtig godt at du bruger en sutteklud og at den virker så godt - den effekt har den heldigvis på nogle børn og det er super!
Din datter er 3 måneder gammel og viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Det er også helt naturligt i forhold til at hun er blevet båret meget hele tiden, netop fordi hun har grædt meget og været meget uroligt, så har I naturligvis båret hende meget i favn - det eneste rigtige at gøre.
Det er dog uholdbart i længden, hvis hun skal bæres rundt hele tiden - hun bliver jo ikke tungere og derfor vil det være rigtig godt, hvis du forsøger at få hende puttet ret hurtigt efter at hun har spist og så får hende lagt i lift, barnevogne eller seng, så hun stille og roligt lærer at sove uden at være i favn, så du også kan lave lidt andre ting:O)
Du skal naturligvis bruge hendes sut og sutteklud, når du putter hende og så skal det at få mad også indgå i putningen og det at falde i søvn og få roen over sig.
Du nævner til sidst i dit brev om der kan være noget med din mælk og det tror jeg som udgangspunkt ikke. Jeg ved ikke hvad din datter vejer eller vejede da hun blev født, men du må på hendes vægtøgning have en fornemmelse af hvorvidt hun trives på din mælk eller ej...
Du nævner dog at hun om aftenen kan drikke 90ml af en flaske efter du har ammet hende og det lyder umiddelbart af ret meget. På det tidspunkt har hun tilsyneladende være sulten og haft behov for mere mælk og resultatet har så også være at hun har formået at sove 4 sammenhængende timer efterfølgende.
Da jeg ikke rigtig ved så meget omkring din amning og tiden efter du har født, så tænker jeg at du i første omgang skal se om du kan amme hende lidt hyppigere i løbet af dagen. Det at amme hyppigt øger din mælkemængde og hun har aldersmæssigt en alder nu, hvor hun naturligt vil have behov for mere mælk. Prøv derfor om du kan øge din mælkemængde og på den måde få lidt mere ro på og sikre at hun sover et lidt længere stræk.
Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte hende. Hvor du måske normalt vil sidde lidt med hende eller gå rundt og vugge hende, så skal du svøbe hende. Nogle gange kan det faktisk være en fordel at svøbe hende inden du ammer, så hun hele vejen igennem har en fornemmelsen af tryghed og at være tæt - når du flytter hende vil den fornemmelse følge hende, selvom hun flyttes fra din favn og ned i lift eller barnevogn.
Når du lægger hende fra dig, skal det altså være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - eller tril hende en tur med barnevognen, sving hende lidt i liften, så hun stadig bliver vugget lidt men uden at være i favn.
Du skal medtænke at hun med den alder hun har nu, vil have behov for at sove 3 lure i løbet af dagen og den rytme må du gerne forsøge at finde. Det vil hjælpe jer til større ro om aftenen, hvis hun får sin søvn om dagen.
Hun har således brug for en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddag/tidlig aftenlur. Dagslurene vil måske vare 5-6 timer tilsammen og nattesøvnen mellem 10-11 timer - sammenlagt vil hun have behov for at sove ca 15 timer i døgnet. Det er det samledes søvnindtag du skal se på, for at vurdere om hun får sovet det hun har behov for.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske